Urheiluseuran sponsorointi : TPS Salibandy
Stenfors, Lauri (2020)
Stenfors, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319255
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten yritykset kokevat sponsorointiyhteistyön, mitä tavoitteita yhteistyölle laaditaan sekä miten yritykset haluavat hyötyä yhteistyöstä. Tutkimus tehtiin nimenomaan yrityksiä silmällä pitäen, jotta tulevaisuudessa seuran yhteistyökumppaneiden hankintaprosessia pystyttäisiin tehostamaan. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi salibandyseura TPS Salibandy.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Työn teoriaosuudessa käsitellään sponsorointia osana yrityksen strategiaa ja käydään läpi sponsoroinnille asetettavia tavoitteita sekä siitä saatavia hyötyjä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään sponsoroitavan kohteen valintaa sekä sponsoroinnin vaikutusten mittaamista. Lopuksi kerrotaan vielä urheilusta sponsoroinnin muotona.
Empiirisen tutkimuksen kohteeksi valikoitui neljä yritystä, joista yksi on TPS Salibandyn entinen sponsori ja kolme ovat nykyisiä sponsoreita. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena ja sen tarkoituksena oli selvittää sponsoroivien yritysten näkemyksiä ja kokemuksia sponsoroinnista. Empiirinen osa toteutettiin tekemällä kaksi erillistä haastattelua, joiden kysymykset oli laadittu teorian pohjalta. Ensimmäisessä haastattelussa selvitettiin yritysten näkemyksiä sponsoroinnista yleisellä tasolla. Haastattelun jälkimmäisessä osassa kysymykset oli kohdennettu enemmän koskemaan TPS Salibandyä.
Tutkimuksen ensimmäisen haastattelun perusteella selvisi, että sponsorointiyhteistyön isoimmat hyödyt liittyvät yrityksen saamaan näkyvyyteen sekä yrityksen tunnettuuden lisäämiseen. Tämän lisäksi yhteiskunnallisen vastuun osoittaminen oli yrityksille merkityksellistä. Jälkimmäisessä haastattelussa esitettiin yrityksille tarkentavia kysymyksiä TPS-yhteistyöhön liittyen. Keskeisesti yritykset kokivat, että yhteistyö TPS Salibandyn kanssa on ollut erittäin onnistunutta.
Työ antaa kuvaa siitä, miten sponsorointi nähdään ja toteutetaan yrityksissä ja mitä sillä tavoitellaan. Tätä tietoa voidaan mahdollisesti hyödyntää TPS Salibandyn ohella myös muissa seuroissa. Kohdennetusti TPS Salibandy saa tutkimuksen avulla tietoa esimerkiksi siitä, miten yritykset kokevat heidät sponsorikohteena, mitä tavoitteita juuri tälle sponsorisuhteelle on asetettu ja miten tuottoisaksi sponsorisuhde on koettu. Näiden perusteella he voivat tarvittaessa tehdä parannuksia yhteistyösuhteeseen ja itseensä houkuttelevampana sponsorikohteena. Yrityksille työ avaa sponsoroinnin mahdollisuuksia. Työstä saatavia tuloksia ei voida vastausten pienen määrän takia yleistää, mutta niitä voidaan pitää suuntaa antavana The objective of this thesis was to find out how sponsorship is experienced by companies, what are the objectives for sponsorship and how these objectives are formulated and what are the profits that companies aim for with the sponsorships. The study was conducted precisely in view of the companies so that in the future the sports club could optimize the process of sponsor acquisition. The client for this thesis was TPS floorball club.
The thesis consists of two parts. The first part is theoretical and the second is empirical. The theoretical part covers sponsorship as a part of companies’ strategy, and it explains the objectives for sponsorship and achievable profits. In addition, the selection of objects for sponsorship and measuring of the impacts of sponsorship is addressed in the theory. Last part of the theory explains sports as a form of sponsorship.
The objects that were chosen for the empirical study were four companies which of one is a former sponsor and the rest are current sponsors of TPS floorball club. The study was conducted by using qualitative research methods and the aim was to investigate the views and experiences of sponsorship of the companies that sponsor. It was carried out with two separate interviews. The questions for the interviews were drawn up based on the theory. In the first interview the target was to figure out companies views on sponsorship generally. The questions in the second part concentrated more on TPS floorball as such.
Based on the first interview it became clear that the biggest benefits that companies get from a co¬operation in sponsorship are better visibility and more conspicuousness. Furthermore, it is important for the companies to show that they are socially responsible. In the second part of the interview companies were asked specific questions related to their co¬operation in sponsorship with TPS floorball. Mainly the companies felt that the co¬operation in sponsorship with TPS floorball has been really successful.
The thesis gives a view how sponsorship is seen and carried out in companies and what are the aims for sponsorship. This information can be possible used by TPS floorball and also by other sports clubs. From this study specifically TPS floorball gets information about how these companies see them as an object of sponsorship, what are the goals that are set just for this cooperation in sponsorship and how profitable this co¬operation in sponsorship has been according to them. Based on these they can if necessary, make enhancements to the cooperations in sponsorships and to themselves as a more attractive object of sponsorship. For the target companies this thesis opens up the possibilities of sponsorship. Because there were only four target companies in the study, any generalizations can’t be made based on the answers. But still the findings can be seen as directional.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Työn teoriaosuudessa käsitellään sponsorointia osana yrityksen strategiaa ja käydään läpi sponsoroinnille asetettavia tavoitteita sekä siitä saatavia hyötyjä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään sponsoroitavan kohteen valintaa sekä sponsoroinnin vaikutusten mittaamista. Lopuksi kerrotaan vielä urheilusta sponsoroinnin muotona.
Empiirisen tutkimuksen kohteeksi valikoitui neljä yritystä, joista yksi on TPS Salibandyn entinen sponsori ja kolme ovat nykyisiä sponsoreita. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena ja sen tarkoituksena oli selvittää sponsoroivien yritysten näkemyksiä ja kokemuksia sponsoroinnista. Empiirinen osa toteutettiin tekemällä kaksi erillistä haastattelua, joiden kysymykset oli laadittu teorian pohjalta. Ensimmäisessä haastattelussa selvitettiin yritysten näkemyksiä sponsoroinnista yleisellä tasolla. Haastattelun jälkimmäisessä osassa kysymykset oli kohdennettu enemmän koskemaan TPS Salibandyä.
Tutkimuksen ensimmäisen haastattelun perusteella selvisi, että sponsorointiyhteistyön isoimmat hyödyt liittyvät yrityksen saamaan näkyvyyteen sekä yrityksen tunnettuuden lisäämiseen. Tämän lisäksi yhteiskunnallisen vastuun osoittaminen oli yrityksille merkityksellistä. Jälkimmäisessä haastattelussa esitettiin yrityksille tarkentavia kysymyksiä TPS-yhteistyöhön liittyen. Keskeisesti yritykset kokivat, että yhteistyö TPS Salibandyn kanssa on ollut erittäin onnistunutta.
Työ antaa kuvaa siitä, miten sponsorointi nähdään ja toteutetaan yrityksissä ja mitä sillä tavoitellaan. Tätä tietoa voidaan mahdollisesti hyödyntää TPS Salibandyn ohella myös muissa seuroissa. Kohdennetusti TPS Salibandy saa tutkimuksen avulla tietoa esimerkiksi siitä, miten yritykset kokevat heidät sponsorikohteena, mitä tavoitteita juuri tälle sponsorisuhteelle on asetettu ja miten tuottoisaksi sponsorisuhde on koettu. Näiden perusteella he voivat tarvittaessa tehdä parannuksia yhteistyösuhteeseen ja itseensä houkuttelevampana sponsorikohteena. Yrityksille työ avaa sponsoroinnin mahdollisuuksia. Työstä saatavia tuloksia ei voida vastausten pienen määrän takia yleistää, mutta niitä voidaan pitää suuntaa antavana
The thesis consists of two parts. The first part is theoretical and the second is empirical. The theoretical part covers sponsorship as a part of companies’ strategy, and it explains the objectives for sponsorship and achievable profits. In addition, the selection of objects for sponsorship and measuring of the impacts of sponsorship is addressed in the theory. Last part of the theory explains sports as a form of sponsorship.
The objects that were chosen for the empirical study were four companies which of one is a former sponsor and the rest are current sponsors of TPS floorball club. The study was conducted by using qualitative research methods and the aim was to investigate the views and experiences of sponsorship of the companies that sponsor. It was carried out with two separate interviews. The questions for the interviews were drawn up based on the theory. In the first interview the target was to figure out companies views on sponsorship generally. The questions in the second part concentrated more on TPS floorball as such.
Based on the first interview it became clear that the biggest benefits that companies get from a co¬operation in sponsorship are better visibility and more conspicuousness. Furthermore, it is important for the companies to show that they are socially responsible. In the second part of the interview companies were asked specific questions related to their co¬operation in sponsorship with TPS floorball. Mainly the companies felt that the co¬operation in sponsorship with TPS floorball has been really successful.
The thesis gives a view how sponsorship is seen and carried out in companies and what are the aims for sponsorship. This information can be possible used by TPS floorball and also by other sports clubs. From this study specifically TPS floorball gets information about how these companies see them as an object of sponsorship, what are the goals that are set just for this cooperation in sponsorship and how profitable this co¬operation in sponsorship has been according to them. Based on these they can if necessary, make enhancements to the cooperations in sponsorships and to themselves as a more attractive object of sponsorship. For the target companies this thesis opens up the possibilities of sponsorship. Because there were only four target companies in the study, any generalizations can’t be made based on the answers. But still the findings can be seen as directional.