Teoriasta käytännön osaamiseen : Taloushallinnon tradenomin substanssiosaamisen kehittäminen työssä oppimalla
Honkala, Jaana (2020)
Honkala, Jaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vasta valmistuvan taloushallinnon tradenomin teoriaopintojen riittävyyttä alan yrityksen tarvitsemaan substanssiosaamiseen, sekä muihin työelämäosaamisen osa-alueisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös lisätä opinnäytetyön tekijän taloushallinnon osaamista käytännön tasolla työelämän vaatimuksia vastaavaksi ja tutustua taloushallinnon ammattilaisen työnkuvaan autenttisessa ympäristössä.
Opinnäytetyön rakenne koostui teoriaosuudesta ja käytännön työssäoppimisen ajalta pidetystä oppimis-päiväkirjasta. Työnantajien odotukset taloushallinnon ammattilaisen osaamisen tasosta rekrytoitaessa, sekä digitalisaation vaikutukset tämän päivän taloushallinnon ammatillisen työnkuvan muutoksiin ja siten ammattitaidon kehittämiseen, muodostivat tämän opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Opinnäytetyö toteutettiin taloushallinnon ja isännöintialan yrityksissä työssä oppimalla 9 viikon ajan, sekä tutkimuksiin ja muuhun teoriatietoon pohjautuen. Työssä oppimisesta pidettiin osin päivittäistä ja osin viikoittaista portfoliomaista oppimispäiväkirjaa, jossa aluksi analysoitiin osaamisen lähtötilanne suhteessa suoritettavaan työhön, sekä osaamisen kehittymistä suhteessa työnantajan odotuksiin työn suorittamisessa. Oppimispäiväkirjaa analysoitiin viikkotasolla työviikon haasteiden, ongelmien ja niiden ratkaisujen, sekä oman osaamisen kehittymisen näkökulmasta ja digitalisaation tuoman taloushallinnon muutosten näkökulmasta.
Opinnäytetyön rakenne koostui teoriaosuudesta ja käytännön työssäoppimisen ajalta pidetystä oppimis-päiväkirjasta. Työnantajien odotukset taloushallinnon ammattilaisen osaamisen tasosta rekrytoitaessa, sekä digitalisaation vaikutukset tämän päivän taloushallinnon ammatillisen työnkuvan muutoksiin ja siten ammattitaidon kehittämiseen, muodostivat tämän opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Opinnäytetyö toteutettiin taloushallinnon ja isännöintialan yrityksissä työssä oppimalla 9 viikon ajan, sekä tutkimuksiin ja muuhun teoriatietoon pohjautuen. Työssä oppimisesta pidettiin osin päivittäistä ja osin viikoittaista portfoliomaista oppimispäiväkirjaa, jossa aluksi analysoitiin osaamisen lähtötilanne suhteessa suoritettavaan työhön, sekä osaamisen kehittymistä suhteessa työnantajan odotuksiin työn suorittamisessa. Oppimispäiväkirjaa analysoitiin viikkotasolla työviikon haasteiden, ongelmien ja niiden ratkaisujen, sekä oman osaamisen kehittymisen näkökulmasta ja digitalisaation tuoman taloushallinnon muutosten näkökulmasta.