Vetovoimakeskuksen ja keskustan välinen miljöösuunnittelu
Eronen, Anna (2020)
Eronen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219239
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyi meneillään olevaan Varkauden Vetovoimakeskuksen aluekehityshankkeeseen. Hanke käynnistyi vuonna 2017 ja oli siten tilaajalle ajankohtainen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Varkauden keskustan, matkakeskuksen ja tulevan Vetovoimakeskuksen välistä kulku- ja visuaalista yhteyttä. Ennen suunnitteluosiota perehdyttiin hyvän katu- ja kaupunkiympäristön piirteisiin. Väyliä tutkiessa esille nostettiin sen neljä ongelmakohtaa ja esitettiin ratkaisuehdotukset niihin. Tarkastelu tapahtui pääasiassa pyöräilyn näkökulmasta, koska kaupungilla oli ajankohtaisena myös kaupunkipyörien käyttöönotto. Suunnitelmilla pyrittiin myös parantamaan niiden käyttöä. Väylämuutosten lisäksi esitettiin opasteena toimivat valaisimet suunnitteluvälillä.
Reittikokonaisuuden lisäksi ehdotin reitin varrelle kolmea kaupunkikuvallista muutosta, joiden tarkoitus oli liittyä Vetovoimakeskuksen konseptiin sekä kannustaa yhteisöllisyyteen ja liikkumiseen. Kaupunkikuvallisten muutosehdotusten taustalla oli tammikuussa 2020 valmistunut Vetovoimakeskuksen visuaalinen konsepti, josta poimittiin elementtejä suunnitelmiin. Suunnittelukohtia olivat pyöräilyä pelillistävä laskuri, Rajakadun puisto sekä Relanderinkadun tukimuuri.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin piirustukset ja havainnekuvat perusteluineen jokaisesta suunnittelukohdasta. Tekstiin sitoutettiin suunnittelukohtien lisäksi kuvat väylien ongelmakohdista ratkaisuehdotuksineen. Pelkät suunnitelmatiedostot löytyvät opinnäytetyön lopussa olevasta liitteestä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Varkauden keskustan, matkakeskuksen ja tulevan Vetovoimakeskuksen välistä kulku- ja visuaalista yhteyttä. Ennen suunnitteluosiota perehdyttiin hyvän katu- ja kaupunkiympäristön piirteisiin. Väyliä tutkiessa esille nostettiin sen neljä ongelmakohtaa ja esitettiin ratkaisuehdotukset niihin. Tarkastelu tapahtui pääasiassa pyöräilyn näkökulmasta, koska kaupungilla oli ajankohtaisena myös kaupunkipyörien käyttöönotto. Suunnitelmilla pyrittiin myös parantamaan niiden käyttöä. Väylämuutosten lisäksi esitettiin opasteena toimivat valaisimet suunnitteluvälillä.
Reittikokonaisuuden lisäksi ehdotin reitin varrelle kolmea kaupunkikuvallista muutosta, joiden tarkoitus oli liittyä Vetovoimakeskuksen konseptiin sekä kannustaa yhteisöllisyyteen ja liikkumiseen. Kaupunkikuvallisten muutosehdotusten taustalla oli tammikuussa 2020 valmistunut Vetovoimakeskuksen visuaalinen konsepti, josta poimittiin elementtejä suunnitelmiin. Suunnittelukohtia olivat pyöräilyä pelillistävä laskuri, Rajakadun puisto sekä Relanderinkadun tukimuuri.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin piirustukset ja havainnekuvat perusteluineen jokaisesta suunnittelukohdasta. Tekstiin sitoutettiin suunnittelukohtien lisäksi kuvat väylien ongelmakohdista ratkaisuehdotuksineen. Pelkät suunnitelmatiedostot löytyvät opinnäytetyön lopussa olevasta liitteestä.