”Kyllä me ikäihmisetkin kaivataan kuulijaa” Liikeideasta innovatiiviseksi liiketoimintamalliksi
Pulkkinen, Pirjo (2020)
Pulkkinen, Pirjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819151
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen on yhteiskunnallinen ilmiö niin meillä Suomessa kuin globaalisti. Ikäihmisten näköisten palvelujen tarve kasvaa ja se luo mahdollisuuksia yrityksille innovoida uudenlaista liiketoimintaa. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda innovatiivinen ja asiakaslähtöinen liiketoimintamalli Palveluyritys X:lle, joka vastaa ikäihmisten palvelun tarpeisiin ja yrityksen arvolupaukseen. Lisäksi selvitettiin, miten saavutetaan kannattava liiketoiminta, joka mahdollistaa pysyvän tulovirran yritykselle.
Mallia kehitettiin tapaustutkimuksena laadullisin menetelmin yksilö- ja ryhmähaastattelujen, päiväkirjan tekstin, osallistuvan havainnoinnin ja luovan ideoinnin avulla. Dokumenttiaineistosta havainnoitiin piilossa olevia viestejä kohderyhmän syvällisemmän ymmärtämisen saavuttamiseksi. Tietoperustassa vertailtin innovatiivisia liiketoimintamalleja, tarkasteltiin keskeisiä johtamisen ulottuvuuksia ja strategisia valintoja.
Tärkeimpänä tuloksena oli kaksi innovatiivista liiketoimintamallia, jotka simuloivat yrityksen liiketoimintaa, arvontuotantoa ja palveluprosessia sekä yrityksen strategisten toimintojen ja sidosryhmien keskinäistä vaikuttavuutta. Keskeisenä havaintona oli, että liiketoimintamalli kokoaa ja tiivistää Palveluyritys X:n liikeidean.
Mallia kehitettiin tapaustutkimuksena laadullisin menetelmin yksilö- ja ryhmähaastattelujen, päiväkirjan tekstin, osallistuvan havainnoinnin ja luovan ideoinnin avulla. Dokumenttiaineistosta havainnoitiin piilossa olevia viestejä kohderyhmän syvällisemmän ymmärtämisen saavuttamiseksi. Tietoperustassa vertailtin innovatiivisia liiketoimintamalleja, tarkasteltiin keskeisiä johtamisen ulottuvuuksia ja strategisia valintoja.
Tärkeimpänä tuloksena oli kaksi innovatiivista liiketoimintamallia, jotka simuloivat yrityksen liiketoimintaa, arvontuotantoa ja palveluprosessia sekä yrityksen strategisten toimintojen ja sidosryhmien keskinäistä vaikuttavuutta. Keskeisenä havaintona oli, että liiketoimintamalli kokoaa ja tiivistää Palveluyritys X:n liikeidean.