Markkinointiviestinnän suunnitelma : Digitaalinen markkinointiviestintä ja tapahtumamarkkinointi Lifestyleshop N-Stylessä
Vähäkangas, Jenina (2020)
Vähäkangas, Jenina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan markkinointiviestintää ja luoda selkeä markkinointiviestinnän suunnitelma Kokkolassa sijaitsevalle yritykselle, Lifestyleshop N-Stylelle. Työn tavoitteena oli tarkastella toimeksiantajan nykytilaa ja luoda teoreettisen viitekehyksen ja asiantuntijahaastattelun avulla konkreettinen markkinointiviestinnän suunnitelma keskittyen digitaalisen markkinointiviestinnän keinoihin ja tapahtumiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestinnän tavoitteita, kohderyhmän määrittelyä, budjetointia, markkinointistrategiaa, markkinoinnin kilpailukeinoja, digitaalista markkinointiviestintää ja integroitua markkinointiviestintää.
Empiirinen osuus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Teemahaastattelu suoritettiin digitaalisen markkinoinnin asiantuntijalle. Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin toimeksiantajan nykytilaa, tavoitteita, kohderyhmän ja budjetin määrittelyä sekä markkinointiviestinnän suunnitelmassa käytettäviä keinoja ja niiden seurantaa.
Työn lopputuloksena syntyi selkeä ja helppolukuinen markkinointiviestinnän suunnitelma, joka tehtiin toimeksiantajalle hänen resurssit huomioon ottaen. Suunnitelmassa eritellään toimeksiantajan markkinointiviestinnän tavoitteet, SWOT-analyysi, kohderyhmät, budjetti, markkinointiviestinnän keinot ja niiden seuranta sekä ideoita sosiaalisen median julkaisuihin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestinnän tavoitteita, kohderyhmän määrittelyä, budjetointia, markkinointistrategiaa, markkinoinnin kilpailukeinoja, digitaalista markkinointiviestintää ja integroitua markkinointiviestintää.
Empiirinen osuus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Teemahaastattelu suoritettiin digitaalisen markkinoinnin asiantuntijalle. Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin toimeksiantajan nykytilaa, tavoitteita, kohderyhmän ja budjetin määrittelyä sekä markkinointiviestinnän suunnitelmassa käytettäviä keinoja ja niiden seurantaa.
Työn lopputuloksena syntyi selkeä ja helppolukuinen markkinointiviestinnän suunnitelma, joka tehtiin toimeksiantajalle hänen resurssit huomioon ottaen. Suunnitelmassa eritellään toimeksiantajan markkinointiviestinnän tavoitteet, SWOT-analyysi, kohderyhmät, budjetti, markkinointiviestinnän keinot ja niiden seuranta sekä ideoita sosiaalisen median julkaisuihin.