Palveluliiketoimintamallin kehittäminen sähköalalla : Case Sähkötapio Oy
Puro, Juha (2020)
Puro, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819110
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee palveluliiketoimintaa sähköalalla, kun asiakassegmenttinä ovat isännöitsijät. Palveluliiketoiminta on yksi suuntaus, johon voidaan edetä yrityksen hakiessa muutosta nykyiselle liiketoiminnalleen. Se on myös liiketoiminnan syvällisen uudistamisen mahdollisuus. Palveluliiketoiminnassa liiketoiminnan kehittämiseen voidaan edetä yhdessä asiakkaan kanssa.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tutkimuksen kohdeyrityksen Sähkötapio Oy:n liiketoimintamallia asiakaslähtöiseen suuntaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kohdeyrityksen liiketoimintamallin nykytilanne ja tuottaa kehittämisehdotuksia liiketoimintamallin parantamiseksi palveluliiketoimintamalliksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluiden teemat ja kysymykset muodostettiin tietoperustasta. Kehittämisehdotusten lähtökohtana olivat haastateltavien mielipiteet aiheesta.
Tutkimuksen mukaan palveluliiketoimintamallin kehittäminen on kokonaisvaltainen yritystä ja organisaatiota leikkaava muutosprosessi, jonka eteen on tehtävä systemaattisesti töitä. Yrityksen koko henkilökunta on saatava muutoksen taakse, jotta asiakaslähtöinen palvelu organisaation joka tasolla voidaan saavuttaa. Tutkimuksen mukaan organisaation rakenteen ja johtamiskäytäntöjen on oltava kunnossa, kun perinteisestä tuoteorientoituneesta liiketoiminnasta siirrytään palveluliiketoimintaan. Tutkimuksen tulokset rakentuivat kolmen pääteeman ympärille. Pääteemat ovat asiakaslähtöinen luotettava ja laadukas palvelu, systemaattinen yhteistyö ja kehittäminen sekä asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen. Tutkimuksen johtopäätöksenä muodostuivat ”kehitysaskeleet”, joiden etenemisen jälkeen kohdeyritys voi puhua palveluliiketoiminnasta.
Sähköalan yritykset voivat hyödyntää tutkimustuloksia asiakaslähtöisen yhteistyön kehittämiseksi ja paremman kokonaisvaltaisen palvelun saavuttamiseksi. Myös eri alojen yritykset, jotka toimivat palvelutyyppisten huoltotöiden parissa asiakassegmenttinään isännöitsijät, voivat hyödyntää tutkimustuloksia. Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä eri asiakassegmenteille.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tutkimuksen kohdeyrityksen Sähkötapio Oy:n liiketoimintamallia asiakaslähtöiseen suuntaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kohdeyrityksen liiketoimintamallin nykytilanne ja tuottaa kehittämisehdotuksia liiketoimintamallin parantamiseksi palveluliiketoimintamalliksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluiden teemat ja kysymykset muodostettiin tietoperustasta. Kehittämisehdotusten lähtökohtana olivat haastateltavien mielipiteet aiheesta.
Tutkimuksen mukaan palveluliiketoimintamallin kehittäminen on kokonaisvaltainen yritystä ja organisaatiota leikkaava muutosprosessi, jonka eteen on tehtävä systemaattisesti töitä. Yrityksen koko henkilökunta on saatava muutoksen taakse, jotta asiakaslähtöinen palvelu organisaation joka tasolla voidaan saavuttaa. Tutkimuksen mukaan organisaation rakenteen ja johtamiskäytäntöjen on oltava kunnossa, kun perinteisestä tuoteorientoituneesta liiketoiminnasta siirrytään palveluliiketoimintaan. Tutkimuksen tulokset rakentuivat kolmen pääteeman ympärille. Pääteemat ovat asiakaslähtöinen luotettava ja laadukas palvelu, systemaattinen yhteistyö ja kehittäminen sekä asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen. Tutkimuksen johtopäätöksenä muodostuivat ”kehitysaskeleet”, joiden etenemisen jälkeen kohdeyritys voi puhua palveluliiketoiminnasta.
Sähköalan yritykset voivat hyödyntää tutkimustuloksia asiakaslähtöisen yhteistyön kehittämiseksi ja paremman kokonaisvaltaisen palvelun saavuttamiseksi. Myös eri alojen yritykset, jotka toimivat palvelutyyppisten huoltotöiden parissa asiakassegmenttinään isännöitsijät, voivat hyödyntää tutkimustuloksia. Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä eri asiakassegmenteille.