Teatteritoiminta nuorisopalveluissa : nuoret ja ohjaajat palvelun kehittäjinä
Veikkanen, Marjaana (2020)
Veikkanen, Marjaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819099
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyöni käsittelee Helsingin kaupungin nuorisopalvelujen teatteritoimintaa ja sen erityispiirteitä. Työni tavoitteena oli tuoda esiin nuorten ja ohjaajien kokemuksia teatterityöstä tällä hetkellä ja koota heidän ajatustensa pohjalta konkreettisia kehittämisehdotuksia palvelujen parantamiseksi.
Opinnäytetyöni vastaa teatterityössä havaittuun tarpeeseen kehittää toimintaa asiakaslähtöisesti sekä tietoperustaisesti. Tavoitteenani on antaa tilaa palvelun käyttäjien ja mahdollistajien äänelle entistä enemmän ja luoda pohjaa käytännönläheiselle kehittämistyölle heidän kanssaan.
Aineistoni koostuu yhdentoista nuoren ja neljän työntekijän syvähaastatteluista, joita peilaan omiin havaintoihini ja aikaisempiin tutkimuksiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineistoni vahvistaa sen omakohtaisen kokemukseni ja huomioni, että nuorten kanssa tehtävä taidetyö on yhteiskunnallisesti merkittävää.
Teatteritoiminnan koettiin kaikissa haastattelussa lisänneen nuorten itsetuntemusta ja itseluottamusta, vuorovaikutustaitoja ja uskallusta tuoda omia teoksia ja ajatuksia esiin. Ohjaajien aineisto vahvisti näiden teemojen merkitystä ja avasi osaamista ja ajattelua niiden takana. Aineiston kautta selkenivät ne ohjaajuuden teot, jotka saivat nuoren puhkeamaan kukkaan sekä kiteyttivät ohjaajien kehitysehdotuksia teatteritoiminnan ja oman ammattitaitonsa ja hyvinvointinsa ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. This thesis deals with the theatrical activities of the City of Helsinki Youth Services and its special features. The aim of my work was to highlight the experiences of young people and directors in theatre work at the moment and to draw together concrete ideas for improving the services based on their ideas.
My thesis responds to the need to develop customer-oriented and knowledge-based activities. My goal is to give more space to the voice of customers and employees and to lay the groundwork for pragmatic development work.
The data consists of in-depth interviews with eleven young people and four employees. I reflect on my own observations and previous research. The data was analysed by thematic method. The collected data confirms my personal experience that artistic work with young people is of immense social importance.
In all interviews, theatre was seen as increasing young people's self-awareness and selfconfidence, communication skills and the courage to bring out their own works and thoughts. The importance of these themes was highlighted by the responses of the directors. Their responses also clarified the needed knowledge and skills which are required from the directors in their work and brought out new development ideas.
Opinnäytetyöni vastaa teatterityössä havaittuun tarpeeseen kehittää toimintaa asiakaslähtöisesti sekä tietoperustaisesti. Tavoitteenani on antaa tilaa palvelun käyttäjien ja mahdollistajien äänelle entistä enemmän ja luoda pohjaa käytännönläheiselle kehittämistyölle heidän kanssaan.
Aineistoni koostuu yhdentoista nuoren ja neljän työntekijän syvähaastatteluista, joita peilaan omiin havaintoihini ja aikaisempiin tutkimuksiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineistoni vahvistaa sen omakohtaisen kokemukseni ja huomioni, että nuorten kanssa tehtävä taidetyö on yhteiskunnallisesti merkittävää.
Teatteritoiminnan koettiin kaikissa haastattelussa lisänneen nuorten itsetuntemusta ja itseluottamusta, vuorovaikutustaitoja ja uskallusta tuoda omia teoksia ja ajatuksia esiin. Ohjaajien aineisto vahvisti näiden teemojen merkitystä ja avasi osaamista ja ajattelua niiden takana. Aineiston kautta selkenivät ne ohjaajuuden teot, jotka saivat nuoren puhkeamaan kukkaan sekä kiteyttivät ohjaajien kehitysehdotuksia teatteritoiminnan ja oman ammattitaitonsa ja hyvinvointinsa ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
My thesis responds to the need to develop customer-oriented and knowledge-based activities. My goal is to give more space to the voice of customers and employees and to lay the groundwork for pragmatic development work.
The data consists of in-depth interviews with eleven young people and four employees. I reflect on my own observations and previous research. The data was analysed by thematic method. The collected data confirms my personal experience that artistic work with young people is of immense social importance.
In all interviews, theatre was seen as increasing young people's self-awareness and selfconfidence, communication skills and the courage to bring out their own works and thoughts. The importance of these themes was highlighted by the responses of the directors. Their responses also clarified the needed knowledge and skills which are required from the directors in their work and brought out new development ideas.