Tuloksellinen tulevaisuus markkinointia kehittämällä
Mäenpää, Ossi (2020)
Mäenpää, Ossi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719011
Tiivistelmä
BIM Finland Oy on Kouvolassa toimiva yritys, joka toimittaa kemiaa sellu- ja paperiteollisuuteen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen tämän hetkistä asiakastyytyväisyyden ja markkinoinnin tilannetta, sekä löytää tulevaisuuden tuloksellista tekemistä tukevat markkinoinnin keinot. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tarvittava tieto uuden markkinointistrategian laatimiseksi.
Opinnäytetyö rakentui kahden kyselytutkimuksen ympärille, joita täydennettiin markkinoinnin nykytila-analyysillä. Ensimmäinen kyselyn perusjoukko muodostui yrityksen olemassa olevista asiakkaista. Toinen kyselytutkimus teetettiin Oulun yliopiston prosessitekniikan maisterivaiheen opiskelijoilla. Tutkimuksessa haluttiin selvittää teoriassa esitettyä muutosta käyttäytymismallissa uuden ekosysteemiin tulevan sukupolven ja työelämässä jo olevien sukupolvien välille.
Kirjallisuuden mukaan nykyään jokainen B2B-ostoprosessi alkaa Googlesta. Tämä näkyi molemmissa opinnäytetyön kyselyissä. Hakukoneiden käyttö työasioissa oli samalla tasolla kuin työn ulkopuolella. Hakukoneiden tuloksia tuettiin muilla kanavilla. LinkedIn suosio nuorempien vastaajien osalla näkyi tuloksissa selvästi. Henkilökohtainen yhteydenotto oli olemassa oleville asiakkaille lähes 70 %:lle vaihtoehto tiedon etsimiseen ja opiskelijoille alle 10 %:lle. Tulevaisuuden asiakkaat ja työntekijät ovat digimaailmassa ja kontaktien merkityksen vähentyessä yritys lakkaa olemasta olemassa, jos se ei ota vastuuta digitaalisesta sormenjäljestään.
Markkinoinnin nykytila-analyysissä tunnistettiin yrityksen markkinoinnin lähtötason olevan olematon eikä markkinoinnin onnistumisen mittareita ole. Relevantille suomenkieliselle sisällölle havaittiin olevan kysyntää. Yrityksen kannattaa panostaa markkinoinnin sisältöstrategiaan. Relevanttiin sisällön tuottamiseen ja markkinoinnin mittariston luontiin yritys tarvitsee ulkopuolisia ammattilaisia avuksi. Opinnäytetyötä vastaava kehittämistehtävä kannattaisi toteuttaa laadullisena tutkimuksena myös asiakkaiden johtajatasolla.
Opinnäytetyö rakentui kahden kyselytutkimuksen ympärille, joita täydennettiin markkinoinnin nykytila-analyysillä. Ensimmäinen kyselyn perusjoukko muodostui yrityksen olemassa olevista asiakkaista. Toinen kyselytutkimus teetettiin Oulun yliopiston prosessitekniikan maisterivaiheen opiskelijoilla. Tutkimuksessa haluttiin selvittää teoriassa esitettyä muutosta käyttäytymismallissa uuden ekosysteemiin tulevan sukupolven ja työelämässä jo olevien sukupolvien välille.
Kirjallisuuden mukaan nykyään jokainen B2B-ostoprosessi alkaa Googlesta. Tämä näkyi molemmissa opinnäytetyön kyselyissä. Hakukoneiden käyttö työasioissa oli samalla tasolla kuin työn ulkopuolella. Hakukoneiden tuloksia tuettiin muilla kanavilla. LinkedIn suosio nuorempien vastaajien osalla näkyi tuloksissa selvästi. Henkilökohtainen yhteydenotto oli olemassa oleville asiakkaille lähes 70 %:lle vaihtoehto tiedon etsimiseen ja opiskelijoille alle 10 %:lle. Tulevaisuuden asiakkaat ja työntekijät ovat digimaailmassa ja kontaktien merkityksen vähentyessä yritys lakkaa olemasta olemassa, jos se ei ota vastuuta digitaalisesta sormenjäljestään.
Markkinoinnin nykytila-analyysissä tunnistettiin yrityksen markkinoinnin lähtötason olevan olematon eikä markkinoinnin onnistumisen mittareita ole. Relevantille suomenkieliselle sisällölle havaittiin olevan kysyntää. Yrityksen kannattaa panostaa markkinoinnin sisältöstrategiaan. Relevanttiin sisällön tuottamiseen ja markkinoinnin mittariston luontiin yritys tarvitsee ulkopuolisia ammattilaisia avuksi. Opinnäytetyötä vastaava kehittämistehtävä kannattaisi toteuttaa laadullisena tutkimuksena myös asiakkaiden johtajatasolla.