Seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa : Videokoulutus Lahden kaupungin varhaiskasvatusyksikköön
Mikkonen, Päivi; Pekkarinen, Essi (2020)
Mikkonen, Päivi
Pekkarinen, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719009
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajan varhaiskasvatusyksikköön varhaiskasvattajille, jotka voivat hyödyntää oppimaansa työssään varhaiskasvatuksen arjessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää erään Lahden kaupungin varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle koulutustilaisuus seksuaalikasvatuksesta. Tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta lapsen seksuaalisuuden kehittymisen tukemisesta sekä seksuaalikasvatuksen työtavoista.
Opinnäytetyössä käsittelimme seksuaalisuuden luonnollisuutta ja synnynnäistä osaa ihmisen elämässä. Seksuaalikasvatus tukee lapsen terveen minäkuvan muodostumista, ja varhaiskasvatuksessa tulee huomioida tämän tärkeän osa-alueen toteuttaminen.
Videokoulutus kohdennettiin Lahden kaupungin varhaiskasvatusyksikköön, sillä heillä oli kysyntää koulutukselle. Koko opinnäytetyön prosessin ajan tekijät sekä toimeksiantaja tekivät tiivistä yhteistyötä, jotta koulutuksesta saatiin toimeksiantajan toiveiden mukainen. Prosessin alussa kartoitettiin, mitä tietoa toimeksiantaja haluaa seksuaalikasvatuksesta. Täsmennyksiä tehtiin tiimikohtaisilla teemahaastatteluilla. Toiveiden perusteella perehdyttiin tietoperustaan ja hankimme teoriatietoa toimeksiantajan kysymyksiin.
Videokoulutus vastasi sisällöltään toimeksiantajan toiveita ja tarpeita. Koulutukseen sisältyi kaksi kokonaisuutta, seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa ja sen työtavoista, sekä niiden välissä olivat pohdintatehtävät varhaiskasvattajille. Keräsimme videokoulutuksesta palautetta Teams-palaverin muodossa. Työyhteisön palaute oli positiivista: koulutuksen ulkoasua ja hyödynnettävyyttä kehuttiin.
Opinnäytetyössä käsittelimme seksuaalisuuden luonnollisuutta ja synnynnäistä osaa ihmisen elämässä. Seksuaalikasvatus tukee lapsen terveen minäkuvan muodostumista, ja varhaiskasvatuksessa tulee huomioida tämän tärkeän osa-alueen toteuttaminen.
Videokoulutus kohdennettiin Lahden kaupungin varhaiskasvatusyksikköön, sillä heillä oli kysyntää koulutukselle. Koko opinnäytetyön prosessin ajan tekijät sekä toimeksiantaja tekivät tiivistä yhteistyötä, jotta koulutuksesta saatiin toimeksiantajan toiveiden mukainen. Prosessin alussa kartoitettiin, mitä tietoa toimeksiantaja haluaa seksuaalikasvatuksesta. Täsmennyksiä tehtiin tiimikohtaisilla teemahaastatteluilla. Toiveiden perusteella perehdyttiin tietoperustaan ja hankimme teoriatietoa toimeksiantajan kysymyksiin.
Videokoulutus vastasi sisällöltään toimeksiantajan toiveita ja tarpeita. Koulutukseen sisältyi kaksi kokonaisuutta, seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa ja sen työtavoista, sekä niiden välissä olivat pohdintatehtävät varhaiskasvattajille. Keräsimme videokoulutuksesta palautetta Teams-palaverin muodossa. Työyhteisön palaute oli positiivista: koulutuksen ulkoasua ja hyödynnettävyyttä kehuttiin.