Kohti avointa vuorovaikutteista viestintäkulttuuria : Palveluesimiesten käsityksiä Soiten arvoista henkilöstöjohtamisessa
Göös, Sanna-Kaisa (2020)
Göös, Sanna-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla palveluesimiesten käsityksiä Soiten arvoista ja niiden toteutumista henkilöstöjohtamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että palveluesimiehet sitoutuvat toimimaan Soiten arvojen mukaisesti henkilöstön johtamisessa. Näin ollen voidaan lisätä henkilöstön työhyvinvointia ja sitä kautta asiakkaiden saamaa hoidon laatua.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa noudattaen. Kehittämisprosessin alkuvaiheessa haastateltiin teemahaastattelulla Soiten tehostetun palveluasumisen yksiköiden neljää palveluesimiestä, jotka olivat työskennelleet Soiten perustamisesta asti palveluesimiehinä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Palveluesimiehet kuvailivat ja toteuttivat arvoja arvotietoisesti kertomalla, mitä arvot ovat ja miten ne ohjaavat toimintaa. Avoimuus arvona koettiin haastavana toteuttaa, ja avoimuutta henkilöjohtamisessa kuvailtiin oleellisena tiedon antamisena oikeaan aikaan. Avoimuutta toteutettiin henkilöstöjohtamisessa epätäydellisyyden hyväksyntänä, toistuvana tiedottamisena. Palveluesimiehet kokivat avoimen tiedottamisen haastavaksi.
Tulosten pohjalta valittiin kehittämistehtäväksi avoimen vuorovaikutteisen viestintäkulttuurin kehittäminen tehostetussa palveluasumisen henkilöstölle. Tulosten ja teoriatiedon pohjalta kehitettiin toimintaohje avoimen vuorovaikutteisen viestinnän toteuttamiseen. Toimintaohjeesta tehtiin huoneentaulu tehostetun palveluasumisen yksiköihin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestinnän avoimuutta on haastava toteuttaa yksiköissä. Avoin vuorovaikutteinen viestintäkulttuuri ei synny itsestään, vaan se vaatii jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitämistä koko henkilöstöltä yhdessä luotujen toimintaohjeiden avulla. Tervettä työyhteisöä kuvaa avoin vuorovaikutteinen viestintäkulttuuri, jossa voidaan puhua kaikista asioista ilman ylimääräistä kontrollia, sekä kyetään jakamaan tietoa, kommunikoimaan ja kohtaamaan. Avoimella ja vuorovaikutteisella keskustelulla parannetaan työyhteisön toimintaa ja henkilöstön viihtyvyyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa noudattaen. Kehittämisprosessin alkuvaiheessa haastateltiin teemahaastattelulla Soiten tehostetun palveluasumisen yksiköiden neljää palveluesimiestä, jotka olivat työskennelleet Soiten perustamisesta asti palveluesimiehinä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Palveluesimiehet kuvailivat ja toteuttivat arvoja arvotietoisesti kertomalla, mitä arvot ovat ja miten ne ohjaavat toimintaa. Avoimuus arvona koettiin haastavana toteuttaa, ja avoimuutta henkilöjohtamisessa kuvailtiin oleellisena tiedon antamisena oikeaan aikaan. Avoimuutta toteutettiin henkilöstöjohtamisessa epätäydellisyyden hyväksyntänä, toistuvana tiedottamisena. Palveluesimiehet kokivat avoimen tiedottamisen haastavaksi.
Tulosten pohjalta valittiin kehittämistehtäväksi avoimen vuorovaikutteisen viestintäkulttuurin kehittäminen tehostetussa palveluasumisen henkilöstölle. Tulosten ja teoriatiedon pohjalta kehitettiin toimintaohje avoimen vuorovaikutteisen viestinnän toteuttamiseen. Toimintaohjeesta tehtiin huoneentaulu tehostetun palveluasumisen yksiköihin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestinnän avoimuutta on haastava toteuttaa yksiköissä. Avoin vuorovaikutteinen viestintäkulttuuri ei synny itsestään, vaan se vaatii jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitämistä koko henkilöstöltä yhdessä luotujen toimintaohjeiden avulla. Tervettä työyhteisöä kuvaa avoin vuorovaikutteinen viestintäkulttuuri, jossa voidaan puhua kaikista asioista ilman ylimääräistä kontrollia, sekä kyetään jakamaan tietoa, kommunikoimaan ja kohtaamaan. Avoimella ja vuorovaikutteisella keskustelulla parannetaan työyhteisön toimintaa ja henkilöstön viihtyvyyttä.