Automaatiotyökalujen huomioon ottaminen verkkosivujen suunnittelussa
Kortelainen, Taru; Lindeman, Sanna (2020)
Kortelainen, Taru
Lindeman, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618936
Tiivistelmä
Nykyään markkinoinnin automaatioiden käyttö ei ole harvinaista, ja kiinnostus aihetta käsittelevää kirjallisuutta kohtaan on kasvava. Tämän opinnäytetyön tavoite oli syventyä markkinoinnin automaatioon verkkosuunnittelun näkökulmasta. Päämääränä oli tuottaa kattava opinnäytetyö, jota verkkosuunnittelijat voisivat käyttää oppaana aiheeseen. Toiminnallisessa osuudessa oli pyrkimys selvittää, miten Hurry Creative & Hurry Factor voisivat yhdistää markkinoinnin automaation ja verkkosivustonsa parantamaan asiakkaan ostoprosessia.
Teoriaosuus yhdisteli markkinoinnin ja myynnin sekä verkkosuunnittelun teorioita. Ensimmäiseksi opinnäytetyössä kerrottiin, mitä markkinoinnin automaatio on ja mitä se merkitsee markkinoinnille ja myynnille. Lisäksi aihetta käsiteltiin juridisesta ja eettisestä näkökulmasta. Tämän jälkeen syvennyttiin verkkosuunnittelun prosesseihin tarkemmin. Toiminnallisessa osuudessa annettiin Hurry Creative & Hurry Factorille ehdotuksia, jotka syntyivät teorian pohjalta ja esimerkkisivustoja tarkastelemalla.
Löydösten perusteella asiakas tulisi ottaa suunnitteluprosessin keskiöön. Ostopolkua tarkastelemalla on mahdollista löytää ne kohdat, joissa markkinoinnin automaatio voi parantaa verkkosivuston käyttökokemusta. Markkinoinnin automaation avulla voidaan myös mitata asiakkaan kiinnostuksen tasoa ja tarjota näin juuri oikeanlaista sisältö, oikeaan aikaan ja oikeassa kanavassa. Markkinoinnin automaation vaikutuksia voidaan vielä tehostaa yksittäisten verkkosivun elementtien strategisella suunnittelulla ja sijoittelulla. Hurry Creative & Hurry Factorille annettujen ehdotusten tehokkuutta voitaisiin vielä testata käytännössä.
Teoriaosuus yhdisteli markkinoinnin ja myynnin sekä verkkosuunnittelun teorioita. Ensimmäiseksi opinnäytetyössä kerrottiin, mitä markkinoinnin automaatio on ja mitä se merkitsee markkinoinnille ja myynnille. Lisäksi aihetta käsiteltiin juridisesta ja eettisestä näkökulmasta. Tämän jälkeen syvennyttiin verkkosuunnittelun prosesseihin tarkemmin. Toiminnallisessa osuudessa annettiin Hurry Creative & Hurry Factorille ehdotuksia, jotka syntyivät teorian pohjalta ja esimerkkisivustoja tarkastelemalla.
Löydösten perusteella asiakas tulisi ottaa suunnitteluprosessin keskiöön. Ostopolkua tarkastelemalla on mahdollista löytää ne kohdat, joissa markkinoinnin automaatio voi parantaa verkkosivuston käyttökokemusta. Markkinoinnin automaation avulla voidaan myös mitata asiakkaan kiinnostuksen tasoa ja tarjota näin juuri oikeanlaista sisältö, oikeaan aikaan ja oikeassa kanavassa. Markkinoinnin automaation vaikutuksia voidaan vielä tehostaa yksittäisten verkkosivun elementtien strategisella suunnittelulla ja sijoittelulla. Hurry Creative & Hurry Factorille annettujen ehdotusten tehokkuutta voitaisiin vielä testata käytännössä.