Opas nuorten digitaalisten pankkipalveluiden käyttöön : case: Lounaismaan Osuuspankki
Tapomaa, Taru; Vahlsten, Santeri (2020)
Tapomaa, Taru
Vahlsten, Santeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618915
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lounaismaan Osuuspankille. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda opas nuorille tärkeistä digitaalisista pankkipalveluista.
Opinnäytetyössä selvitetään Op:n näkökulmaa ja kartoitetaan nuorten kokemuksia ja toiveita. Opinnäytetyössä esitellään Osuuspankin keskeisimmät mobiilisovellukset ja verkkopalvelu. Lisäksi työssä käsitellään päivittäisiä pankkiasioita, lainaamista, säästämistä ja sijoittamista nuorten näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriapohja kerättiin Osuuspankin sivustolta ja eri verkkolähteistä, sekä opinnäytetyön tekijöiden työkokemuksesta Osuuspankissa. Opinnäytetyön tueksi tehtiin kaksi tutkimusta. Ensimmäinen tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena osuuspankin toimihenkilöille. Tutkimuksessa selvitettiin toimihenkilöiden tapoja opastaa nuoria pankin palveluiden käyttämisessä. Lisäksi haluttiin selvittää millä tavoilla nuoria kannattaa lähestyä pankkiasioihin liittyen.
Toinen tutkimus tehtiin lukiolaisille nuorille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka avulla kartoitettiin nuorten pankkiasioihin liittyviä mielipiteitä ja kokemuksia. Toisena tavoitteen oli selvittää millaista tietoa nuoret toivovat pankkiasioinnista. Tutkimukseen vastasi 161 16-18-vuotiasta lukiolaista. Tutkimuksen perusteella todettiin, että nuoret ovat kiinnostuneita oppimaan lisää digitaalisista pankkipalveluista. Nuoria kiinnostavia aiheita ovat pankkiasioinnin perusteet, päivittäiset raha-asiat ja sijoittaminen. Lisäksi nuorille ajankohtaisia aiheita on verkkopalveluiden käytön opettelu ja asuntosäästäminen.
Opinnäytetyössä kerättyjen tietojen perusteella nuorille tehtiin opas, johon koottiin nuorille tärkeimmät pankkisovellukset ja kerrottiin nuorille keskeisimmistä digitaalisista pankkipalveluista.
Toimeksiantaja saa tehdyistä tutkimuksista tietoa nuorten näkökulmista ja asenteista pankkipalveluiden digitalisaatiosta. Lisäksi pankki saa käyttöönsä nuorten näkökulmasta kootun oppaan, jota he voivat hyödyntää. This thesis was made as an assignment for Lounaismaan Osuuspankki. The aim of the thesis is to develop the financial skills of adolescents by utilizing digital services. The most essential mobile applications and web services of Osuuspankki are introduced in the thesis. In addition, daily banking, loaning, saving and investment are presented from the point of view of the adolescents.
The theoretical basis of the thesis was collected from Osuuspankki’ s websites and different online sources. Furthermore, one of the writers of this thesis is a former customer advisor of Osuuspankki. This thesis is. a qualitative research. Two employees of Osuuspankki were interviewed on banking services aimed for adolescents. The interviews also focused on the question of what the youngsters should know about banking. The aim of the interviews was to investigate the most worth-while ways to approach the adolescents regarding banking services.
An inquiry was conducted as a part of the research to chart the adolescents’ opinions on banking by asking about their experiences. The additional goal of the inquiry was to investigate what kind of information the adolescents wish to receive regarding banking services. A total of 161 upper-secondary school students, aged 16-18, replied to the inquiry. The results of the inquiry show that the adolescents are interested in learning more about digital banking services, especially about the basics of banking, daily finances and investment. Also, learning how to use web services and how to save for a house are relevant issues for them. Based on the data of the thesis, a guide was made for adolescents to introduce them to the most essential banking applications and services.
Opinnäytetyössä selvitetään Op:n näkökulmaa ja kartoitetaan nuorten kokemuksia ja toiveita. Opinnäytetyössä esitellään Osuuspankin keskeisimmät mobiilisovellukset ja verkkopalvelu. Lisäksi työssä käsitellään päivittäisiä pankkiasioita, lainaamista, säästämistä ja sijoittamista nuorten näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriapohja kerättiin Osuuspankin sivustolta ja eri verkkolähteistä, sekä opinnäytetyön tekijöiden työkokemuksesta Osuuspankissa. Opinnäytetyön tueksi tehtiin kaksi tutkimusta. Ensimmäinen tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena osuuspankin toimihenkilöille. Tutkimuksessa selvitettiin toimihenkilöiden tapoja opastaa nuoria pankin palveluiden käyttämisessä. Lisäksi haluttiin selvittää millä tavoilla nuoria kannattaa lähestyä pankkiasioihin liittyen.
Toinen tutkimus tehtiin lukiolaisille nuorille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka avulla kartoitettiin nuorten pankkiasioihin liittyviä mielipiteitä ja kokemuksia. Toisena tavoitteen oli selvittää millaista tietoa nuoret toivovat pankkiasioinnista. Tutkimukseen vastasi 161 16-18-vuotiasta lukiolaista. Tutkimuksen perusteella todettiin, että nuoret ovat kiinnostuneita oppimaan lisää digitaalisista pankkipalveluista. Nuoria kiinnostavia aiheita ovat pankkiasioinnin perusteet, päivittäiset raha-asiat ja sijoittaminen. Lisäksi nuorille ajankohtaisia aiheita on verkkopalveluiden käytön opettelu ja asuntosäästäminen.
Opinnäytetyössä kerättyjen tietojen perusteella nuorille tehtiin opas, johon koottiin nuorille tärkeimmät pankkisovellukset ja kerrottiin nuorille keskeisimmistä digitaalisista pankkipalveluista.
Toimeksiantaja saa tehdyistä tutkimuksista tietoa nuorten näkökulmista ja asenteista pankkipalveluiden digitalisaatiosta. Lisäksi pankki saa käyttöönsä nuorten näkökulmasta kootun oppaan, jota he voivat hyödyntää.
The theoretical basis of the thesis was collected from Osuuspankki’ s websites and different online sources. Furthermore, one of the writers of this thesis is a former customer advisor of Osuuspankki. This thesis is. a qualitative research. Two employees of Osuuspankki were interviewed on banking services aimed for adolescents. The interviews also focused on the question of what the youngsters should know about banking. The aim of the interviews was to investigate the most worth-while ways to approach the adolescents regarding banking services.
An inquiry was conducted as a part of the research to chart the adolescents’ opinions on banking by asking about their experiences. The additional goal of the inquiry was to investigate what kind of information the adolescents wish to receive regarding banking services. A total of 161 upper-secondary school students, aged 16-18, replied to the inquiry. The results of the inquiry show that the adolescents are interested in learning more about digital banking services, especially about the basics of banking, daily finances and investment. Also, learning how to use web services and how to save for a house are relevant issues for them. Based on the data of the thesis, a guide was made for adolescents to introduce them to the most essential banking applications and services.