Moodle-lisäosa opiskelijoiden aktiivisuuden seurantaan
Leikkola, Samuli (2020)
Leikkola, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618913
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Tampereen Ammattikorkeakoululle Moodle-lisäosa, jonka avulla voidaan seurata opiskelijoiden aktiivisuutta. Lisäosan tarkoituksena on tuottaa TAMK:n henkilökunnalle visuaalinen työkalu, jolla voidaan tarkastella kunkin aloittavan opiskelijaryhmän opiskelijoiden aktiivisuutta Moodle alustan kautta. Lisäosa tutkii opiskelijoiden avaamien ja palauttamien tiedostojen määrää ja laskee näistä jokaiselle opiskelijalle viikkokohtaisen aktiivisuuden. Viikoittaisia aktiivisuuksia tarkastellaan kolmen viikon liukuvan keskiarvon avulla. Lasketut liukuvat keskiarvot visualisoidaan kuvaajaan, josta niitä on helppoa tarkastella. Visuaalinen esitys tarjoaa mahdollisuuden tarkastella opiskelijoiden aktiivisuuden muutoksia pitkällä aikavälillä. Kuvaajasta aktiivisuudessa tapahtuvat muutokset on helpompi huomata kuin listasta, jossa aktiivisuudet olisi esitetty numeerisina arvoina.
Lisäosan toinen tavoiteltu ominaisuus on automaattinen hälytysjärjestelmä, joka ilmoittaa henkilökunnalle oppilaista, joiden aktiivisuus on liian alhainen. Tällaiset opiskelijat ovat vaarassa keskeyttää opintonsa, ja heihin halutaan pystyä olemaan yhteydessä mahdollisimman tehokkaasti. Jos oppilaiden aktiivisuuden mahdolliset muutokset pystytään havaitsemaan nopeasti, pystytään niihin tällöin myös reagoimaan nopeasti. Oppilaille voidaan henkilökunnan toimesta tarjota tarvittaessa apua opintojen jatkon suunnittelun suhteen.
Lisäosan toinen tavoiteltu ominaisuus on automaattinen hälytysjärjestelmä, joka ilmoittaa henkilökunnalle oppilaista, joiden aktiivisuus on liian alhainen. Tällaiset opiskelijat ovat vaarassa keskeyttää opintonsa, ja heihin halutaan pystyä olemaan yhteydessä mahdollisimman tehokkaasti. Jos oppilaiden aktiivisuuden mahdolliset muutokset pystytään havaitsemaan nopeasti, pystytään niihin tällöin myös reagoimaan nopeasti. Oppilaille voidaan henkilökunnan toimesta tarjota tarvittaessa apua opintojen jatkon suunnittelun suhteen.