Infrarakentajien kestävyystarkastelu julkisessa kilpailutuksessa
Salmela, Veikko (2020)
Salmela, Veikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618912
Tiivistelmä
Globaalien olosuhteiden ajamana valtiot pyrkivät hiilineutraaliuteen. Tavoitteisiin pääsemiseksi tarvitaan eri alojen ja ulottuvuuksien yhteistyötä
kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Infrarakentamisen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat yhteiskunnallisesti merkittävät, joten
alan päästövähennyspotentiaali on huomattava. Suomi ja sen suurimmat kaupungit ovat ottaneet strategiakseen päästä hiilineutraaliksi ennen Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. Tampereen kaupungin ilmastostrategiassa yhtenä tavoitteena on vähentää infrarakentamisesta aiheutuvia
päästöjä ohjaamalla julkisen kilpailutuksen kautta infrarakennusalan urakoitsijoita kestävämpiin toimintatapoihin.
Työn tavoitteena oli kehittää Tampereen kaupungin käyttöön työkalu helpottamaan infraurakoitsijoiden kestävyystarkastelua julkisessa kilpailutuksessa. Työssä avataan infrarakentamiseen ja sen kestävyyteen vaikuttavia
tekijöitä. Julkisessa kilpailutuksessa tarjousvaiheeseen lisättävien kriteerien oikeita valintoja helpottamaan luotu työkalu pitää sisällään urakoitsijoiden kalustovertailuun ja ympäristösuunnitelmiin liittyviä näkökulmia.
Aihealue on laaja ja muuttuva, joten myös työkalun on oltava muuntautumis- ja kehityskelpoinen. Tuloksia saadaan vain jatkuvalla kehitystyöllä ja
parantamisella sekä yhteistyöllä tilaajan ja urakoitsijan välillä. Because of global conditions, many states strive for carbon neutrality. To achieve these goals, co-operation within the principles of sustainable development between different sectors and dimensions is required. The
greenhouse gas emissions caused by infrastructure construction are socially significant, so the sector's emission reduction potential is considerable. Finland and its largest cities have adopted a strategy for becoming
carbon neutral before the time frame acquired in the Paris Climate Agreement.
One of the climate strategy goals of the city of Tampere is to reduce emissions caused by infrastructure construction by directing infrastructure contractors to more sustainable practices through public procurement.
The purpose of this thesis was to develop a practical tool for the city of
Tampere to make the sustainability reviewing of infrastructure constructors easier in public procurement. In this work, the factors that affect infrastructure construction and its sustainability were determined, clarified
and inspected. The tool created to facilitate the right selections of criteria to be added to the bidding phase in public procurement included aspects related to contractor’s equipment comparisons and environmental plans.
The subject area of this thesis was wide and variable, so the tool must also be adaptable and evolvable. Results can only be achieved through continuous development and improvement, as well as in co-operation between the public sector and the contractor.
kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Infrarakentamisen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat yhteiskunnallisesti merkittävät, joten
alan päästövähennyspotentiaali on huomattava. Suomi ja sen suurimmat kaupungit ovat ottaneet strategiakseen päästä hiilineutraaliksi ennen Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. Tampereen kaupungin ilmastostrategiassa yhtenä tavoitteena on vähentää infrarakentamisesta aiheutuvia
päästöjä ohjaamalla julkisen kilpailutuksen kautta infrarakennusalan urakoitsijoita kestävämpiin toimintatapoihin.
Työn tavoitteena oli kehittää Tampereen kaupungin käyttöön työkalu helpottamaan infraurakoitsijoiden kestävyystarkastelua julkisessa kilpailutuksessa. Työssä avataan infrarakentamiseen ja sen kestävyyteen vaikuttavia
tekijöitä. Julkisessa kilpailutuksessa tarjousvaiheeseen lisättävien kriteerien oikeita valintoja helpottamaan luotu työkalu pitää sisällään urakoitsijoiden kalustovertailuun ja ympäristösuunnitelmiin liittyviä näkökulmia.
Aihealue on laaja ja muuttuva, joten myös työkalun on oltava muuntautumis- ja kehityskelpoinen. Tuloksia saadaan vain jatkuvalla kehitystyöllä ja
parantamisella sekä yhteistyöllä tilaajan ja urakoitsijan välillä.
greenhouse gas emissions caused by infrastructure construction are socially significant, so the sector's emission reduction potential is considerable. Finland and its largest cities have adopted a strategy for becoming
carbon neutral before the time frame acquired in the Paris Climate Agreement.
One of the climate strategy goals of the city of Tampere is to reduce emissions caused by infrastructure construction by directing infrastructure contractors to more sustainable practices through public procurement.
The purpose of this thesis was to develop a practical tool for the city of
Tampere to make the sustainability reviewing of infrastructure constructors easier in public procurement. In this work, the factors that affect infrastructure construction and its sustainability were determined, clarified
and inspected. The tool created to facilitate the right selections of criteria to be added to the bidding phase in public procurement included aspects related to contractor’s equipment comparisons and environmental plans.
The subject area of this thesis was wide and variable, so the tool must also be adaptable and evolvable. Results can only be achieved through continuous development and improvement, as well as in co-operation between the public sector and the contractor.