Henkilöstön palkitsemisen kehittäminen
Välinen, Sissel (2020)
Välinen, Sissel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli henkilöstön palkitsemisen kehittäminen kansainväliselle vähittäiskaupan ketjulle. Tavoitteena oli selvittää henkilöstön tyytyväisyyttä kohdeyrityksen palkitsemismenetelmiin, jonka avulla palkitsemista voidaan kehittää vahvistamaan henkilöstön sitoutumista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui palkitsemismenetelmistä, johon kuuluu strateginen palkitseminen, aineellinen palkitseminen ja aineeton palkitseminen. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin erilaisia palkitsemisjärjestelmiä. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös laadullinen tutkimusprosessi ja sen eri vaiheet. Lähteinä käytettiin kotimaista ja kansainvälistä ammatillista kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin monikanavaisesti hyödyntämällä esimerkiksi Skype-yhteyttä. Teemahaastattelut toteutettiin yhteensä kahdeksalle henkilölle. Haastattelun keskeiset teemat olivat henkilökuntaedut ja työssä kehittyminen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että palkitsemistapoihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Moni kuitenkin toivoi enemmän panostusta henkilöstön kouluttamiseen sekä parempiin suorituksiin kannustavia palkkioita. Tutkimustuloksista yritys sai arvokasta tietoa kohdeyrityksen työntekijöiden mielipiteistä palkitsemista kohtaan. Tuloksista johdetut keskeiset kehitysehdotukset kohdeyritykselle olivat osaamisen ja tavoitteisiin pääsemisen huomioiminen palkitsemisessa, suorituksen johtamiseen panostaminen ja asiakaspalautteen kohdistaminen yksittäisiin työntekijöihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui palkitsemismenetelmistä, johon kuuluu strateginen palkitseminen, aineellinen palkitseminen ja aineeton palkitseminen. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin erilaisia palkitsemisjärjestelmiä. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös laadullinen tutkimusprosessi ja sen eri vaiheet. Lähteinä käytettiin kotimaista ja kansainvälistä ammatillista kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin monikanavaisesti hyödyntämällä esimerkiksi Skype-yhteyttä. Teemahaastattelut toteutettiin yhteensä kahdeksalle henkilölle. Haastattelun keskeiset teemat olivat henkilökuntaedut ja työssä kehittyminen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että palkitsemistapoihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Moni kuitenkin toivoi enemmän panostusta henkilöstön kouluttamiseen sekä parempiin suorituksiin kannustavia palkkioita. Tutkimustuloksista yritys sai arvokasta tietoa kohdeyrityksen työntekijöiden mielipiteistä palkitsemista kohtaan. Tuloksista johdetut keskeiset kehitysehdotukset kohdeyritykselle olivat osaamisen ja tavoitteisiin pääsemisen huomioiminen palkitsemisessa, suorituksen johtamiseen panostaminen ja asiakaspalautteen kohdistaminen yksittäisiin työntekijöihin.