Yrityksen vastuullisuusviestintä kuluttajille
Tornikoski, Kai Valtteri (2020)
Tornikoski, Kai Valtteri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618861
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona AskKauko Oy:lle. Työn tavoitteena oli selvittää miten vastuullisuudesta kannattaa viestiä kuluttajille. Tutkittiin myös mitä haasteita vastuullisuusviestintään liittyy ja miten yritys voi hyötyä vastuullisuusviestinnästä.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan ensin yritysvastuun ja vastuullisuusviestinnän käsitteitä ja kerrotaan yritysvastuuraportoinnista. Sen jälkeen selvitetään mitä hyötyä yritys voi saada vastuullisuusviestinnän tekemisestä ja miten sitä tehdään onnistuneesti. Lopussa pohditaan vielä, mitä ovat vastuullisuusviestinnän tekemisen haasteet. Kirjallisina lähteinä käytettiin näitä aiheita käsitteleviä tai sivuavia suomalaisia kirjoja, joita ei valitettavasti ollut paljoa. Tästä syystä päädyin tekemään kaksi asiantuntijahaastattelua. Haastattelin Sari Kuvajaa ja Tiina Saukkoa, jotka ovat vastuullisuuteen liittyvissä asioissa Suomen johtavia asiantuntijoita. Käytin teoriaosassa esimerkkinä yritystä Oatly, jonka asiakassuhdeasiantuntijalta sain informaatiota liittyen Oatlyn vastuullisuuteen ja viestintään. Myös internetlähteitä käytettiin hyödyksi.
Empiirinen osa käsittelee kyselytutkimusta, jonka toteutin AskKaukolle. Siinä selvitettiin kuluttajien ajatuksia ja mielipiteitä liittyen yritysvastuuseen ja vastuullisuusviestintään. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin Webropolissa. Kyselyyn saatiin 85 vastaajaa sosiaalisissa medioissa jaetun linkin kautta. Tutkimuksessa saatiin selville mitä vastaajat olivat yritysten vastuullisuudesta, mitä kanavia kautta he haluavat, että heille viestitään siitä ja miten se vaikuttaa heidän toimintaan.
Opinnäytetyötä AskKauko Oy voi mahdollisesti käyttää oman palvelunsa kehittämiseen ja asiakashankinnan helpottamiseen. Siitä voi myös olla hyötyä yrityksille, jotka pohtivat miten heidän kannattaa suhtautua vastuullisuusviestintään.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan ensin yritysvastuun ja vastuullisuusviestinnän käsitteitä ja kerrotaan yritysvastuuraportoinnista. Sen jälkeen selvitetään mitä hyötyä yritys voi saada vastuullisuusviestinnän tekemisestä ja miten sitä tehdään onnistuneesti. Lopussa pohditaan vielä, mitä ovat vastuullisuusviestinnän tekemisen haasteet. Kirjallisina lähteinä käytettiin näitä aiheita käsitteleviä tai sivuavia suomalaisia kirjoja, joita ei valitettavasti ollut paljoa. Tästä syystä päädyin tekemään kaksi asiantuntijahaastattelua. Haastattelin Sari Kuvajaa ja Tiina Saukkoa, jotka ovat vastuullisuuteen liittyvissä asioissa Suomen johtavia asiantuntijoita. Käytin teoriaosassa esimerkkinä yritystä Oatly, jonka asiakassuhdeasiantuntijalta sain informaatiota liittyen Oatlyn vastuullisuuteen ja viestintään. Myös internetlähteitä käytettiin hyödyksi.
Empiirinen osa käsittelee kyselytutkimusta, jonka toteutin AskKaukolle. Siinä selvitettiin kuluttajien ajatuksia ja mielipiteitä liittyen yritysvastuuseen ja vastuullisuusviestintään. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin Webropolissa. Kyselyyn saatiin 85 vastaajaa sosiaalisissa medioissa jaetun linkin kautta. Tutkimuksessa saatiin selville mitä vastaajat olivat yritysten vastuullisuudesta, mitä kanavia kautta he haluavat, että heille viestitään siitä ja miten se vaikuttaa heidän toimintaan.
Opinnäytetyötä AskKauko Oy voi mahdollisesti käyttää oman palvelunsa kehittämiseen ja asiakashankinnan helpottamiseen. Siitä voi myös olla hyötyä yrityksille, jotka pohtivat miten heidän kannattaa suhtautua vastuullisuusviestintään.