Value co-creation with a customer via innovation.
Linden, Nina (2020)
Linden, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618852
Tiivistelmä
Arvon muodostuminen asiakkuudessa innovaation keinoin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka innovaatioiden hallinta ja siihen liittyvä arvon muodostaminen voidaan valjastaa asiakassuhteiden ja liiketoiminnan kehityksen työkaluiksi. Nopeasti kasvava digitalisaatio ja voimakkaat maailmanlaajuiset trendit muovaavat asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Arvot ohjaavat asiakkaiden ostopäätöksiä. Tutkimustulokset osoittivat, että markkina on muuttunut valmiin ratkaisun tarjoamisesta yksilöllisen asiakastarpeen tyydyttämiseen. Innovaatioiden hallinnan on oltava ketterää ja avointa. Arvon muodostuminen eri arvoketjussa digitaalisessa toimintaympäristössä ylikorostuu muokaten perinteisempiä myynnin ja markkinoinnin rajapitoja sekä työskentelymalleja.
Tämä opinnäytetyö tutkii case yrityksen toimintamalleja kolmesta näkökulmasta: liiketoiminnan kehittämisen, innovaation hallinnan sekä arvon muodostumisen kautta asiakkuudessa innovaation keinoin. Aiheisiin perehdytään kirjallisuuden, case yrityksen sekä valitun asiakkaan lähtökohdista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen case tutkimus, joka hyödyntää yrityksen olemassaolevia tutkimuksia, dataa sekä käyttää tutkimuksessa mukana olleiden henkilöiden strukturoituja haastatteluja. Johtopäätökset ovat ehdotuksia, jotka painottuvat liiketoiminnan tavoitteisiin ja liiketoiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Tämä opinnäytetyö määrittelee innovaation arvon muodostumista case yrityksen, asiakkaan ja kuluttajan näkökulmista.
Opinnäytetyön päätavoite case yritykselle on saavuttaa ymmärrys pilotoinnin hyödyntämisestä liiketoiminnan arvon muodostumisessa sekä asiakasyhteistyön kehittämisessä tulevaisuudessa. The purpose of this thesis was to examine how innovation management and value co-creation can be exploited as tools to develop customer relationship and why they are important for the business success. Due to the rapid digital transformation and the strong effect that global trends have the orientation has shifted from company push to customer pull. Values impact the customer´s buying decisions. The innovation management needs to be agile and transparent. Value co-creation extends to sales and marketing methods transforming the salesman into a value creator and influencing marketing into Social Era.
This thesis examines three different aspects linked to the case company: the current business development, the innovation management and the value co-creation as a tool to develop customer relationship.
The thesis is a qualitative research case study. The study builds insights for providing best practices and appropriate guidance. The conclusions are proposals and they emphasize the business objectives and future business development of the case company. This thesis defines the value of an innovation as a trinity between the case company, the customer and end-user, the consumer.
The main objective of the case company is to gain valuable insights from the customer piloting in order to develop its future business activities and customer relationships.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka innovaatioiden hallinta ja siihen liittyvä arvon muodostaminen voidaan valjastaa asiakassuhteiden ja liiketoiminnan kehityksen työkaluiksi. Nopeasti kasvava digitalisaatio ja voimakkaat maailmanlaajuiset trendit muovaavat asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Arvot ohjaavat asiakkaiden ostopäätöksiä. Tutkimustulokset osoittivat, että markkina on muuttunut valmiin ratkaisun tarjoamisesta yksilöllisen asiakastarpeen tyydyttämiseen. Innovaatioiden hallinnan on oltava ketterää ja avointa. Arvon muodostuminen eri arvoketjussa digitaalisessa toimintaympäristössä ylikorostuu muokaten perinteisempiä myynnin ja markkinoinnin rajapitoja sekä työskentelymalleja.
Tämä opinnäytetyö tutkii case yrityksen toimintamalleja kolmesta näkökulmasta: liiketoiminnan kehittämisen, innovaation hallinnan sekä arvon muodostumisen kautta asiakkuudessa innovaation keinoin. Aiheisiin perehdytään kirjallisuuden, case yrityksen sekä valitun asiakkaan lähtökohdista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen case tutkimus, joka hyödyntää yrityksen olemassaolevia tutkimuksia, dataa sekä käyttää tutkimuksessa mukana olleiden henkilöiden strukturoituja haastatteluja. Johtopäätökset ovat ehdotuksia, jotka painottuvat liiketoiminnan tavoitteisiin ja liiketoiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Tämä opinnäytetyö määrittelee innovaation arvon muodostumista case yrityksen, asiakkaan ja kuluttajan näkökulmista.
Opinnäytetyön päätavoite case yritykselle on saavuttaa ymmärrys pilotoinnin hyödyntämisestä liiketoiminnan arvon muodostumisessa sekä asiakasyhteistyön kehittämisessä tulevaisuudessa.
This thesis examines three different aspects linked to the case company: the current business development, the innovation management and the value co-creation as a tool to develop customer relationship.
The thesis is a qualitative research case study. The study builds insights for providing best practices and appropriate guidance. The conclusions are proposals and they emphasize the business objectives and future business development of the case company. This thesis defines the value of an innovation as a trinity between the case company, the customer and end-user, the consumer.
The main objective of the case company is to gain valuable insights from the customer piloting in order to develop its future business activities and customer relationships.