Palautteen vaikutus työntekijän hyvinvointiin: Case Tampereen Toteemi Oy
Tupamäki, Ilkka (2020)
Tupamäki, Ilkka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518811
Tiivistelmä
Tampereen Toteemi Oy on telemarkkinointialan yritys. Toteemi haluaa kehittää johtamista sekä työntekijöiden hyvinvointia entistä parempaan suuntaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja Tampereen Toteemin esimiehistölle palauteen antamiseen, mikä tukee työntekijän työhyvinvointia. Samalla haluttiin selvittää, millainen palaute erityisesti lisää ja heikentää työntekijän hyvinvointia.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksella ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluun osallistui viisi vapaaehtoista Tampereen Toteemi Oy:n työntekijää, joilla oli riittävästi kokemusta palautteiden vastaanottamisesta. Haastattelut suoritettiin videopuheluiden välityksellä huhtikuussa 2020.
Tutkimustuloksista selvisi, että esimiesten kannustava, onnistumisiin keskittyvä ja konkretiaan perustuva suora palaute lisäsi työntekijöiden hyvinvointia. Erityisesti haastavina aikoina työntekijät kaipasivat kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta. Liiallinen virheisiin keskittyvä korjaava palaute vastaavasti heikensi hyvinvointia. Lisäksi palautteen oli perustuttava faktoihin ja konkreettisesti osoitettavaan tietoon, jotta palautteen pystyi ottamaan paremmin vastaan.
Jatkotutkimusaiheena Toteemilla voidaan tutkia, eroavatko suullisen ja kirjallisen palautteen vaikutukset toisistansa. Viestintää esimiehen ja työntekijöiden välillä käydään yhä enemmän chatin ja muiden keskustelukanavien kautta. Tällaisen tutkimuksen avulla esimiehet saavat palautteen antamiseen liittyen tarkempaa tietoa ja pystyvät paremmin huomioimaan, miten ja millä tavalla eri yksilöille kannattaa antaa palautetta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksella ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluun osallistui viisi vapaaehtoista Tampereen Toteemi Oy:n työntekijää, joilla oli riittävästi kokemusta palautteiden vastaanottamisesta. Haastattelut suoritettiin videopuheluiden välityksellä huhtikuussa 2020.
Tutkimustuloksista selvisi, että esimiesten kannustava, onnistumisiin keskittyvä ja konkretiaan perustuva suora palaute lisäsi työntekijöiden hyvinvointia. Erityisesti haastavina aikoina työntekijät kaipasivat kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta. Liiallinen virheisiin keskittyvä korjaava palaute vastaavasti heikensi hyvinvointia. Lisäksi palautteen oli perustuttava faktoihin ja konkreettisesti osoitettavaan tietoon, jotta palautteen pystyi ottamaan paremmin vastaan.
Jatkotutkimusaiheena Toteemilla voidaan tutkia, eroavatko suullisen ja kirjallisen palautteen vaikutukset toisistansa. Viestintää esimiehen ja työntekijöiden välillä käydään yhä enemmän chatin ja muiden keskustelukanavien kautta. Tällaisen tutkimuksen avulla esimiehet saavat palautteen antamiseen liittyen tarkempaa tietoa ja pystyvät paremmin huomioimaan, miten ja millä tavalla eri yksilöille kannattaa antaa palautetta.