Loma Thaimaassa vai kotimaassa? Vastuullisuus osana matkailijoiden valintoja
Pauninsalo, Tiia (2020)
Pauninsalo, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518810
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 30-55-vuotiaiden suomalaisten käsityksiä vastuullisesta matkailusta ja vastuullisesta kuluttamisesta sekä sitä, miten he vastuullisuutta jo nyt matkailuvalinnoissaan toteuttavat. Matkailun lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten vastuullisuuden näkökulmat näkyvät arkipäiväisemmässä kuluttamisessa ja mitkä ovat vastaajien mielestä vastuullisen kuluttajan ominaispiirteitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella. Lomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, jotka liittyivät vastuullisen matkailun eri osa-alueisiin ja kuluttamiseen. Kyselyyn saatiin yhteensä 200 vastausta.
Tuloksissa sosiokulttuurisen vastuullisuuden tärkeys nousi selkeästi esille. Paikallisen kulttuurin ja paikallisen väestön kunnioittaminen oli vastaajille merkittävä tekijä matkakohteen ja matkanjärjestäjän valinnassa, ja suurin osa olisi myös valmis maksamaan lomastaan lisää, mikäli kohteen palvelut noudattaisivat sosiokulttuurista vastuullisuutta. Ekologisen eli ympäristövastuun havaittiin olevan huomattavasti vähemmän tärkeää vastaajille. Arkipäiväisessä kulutuksessa tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät olivat tuotteen laatu/kestävyys, materiaali sekä hinta. Merkittävin vastuullisen kuluttajan ominaispiirre oli puolestaan turhien ostosten välttäminen. Naisten havaittiin kiinnittävän selkeästi miehiä enemmän huomiota sekä matkailun että yleisen kuluttamisen vastuullisuuteen monilla osa-alueilla.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä toimeksiantajan että matkailualan yritysten vastuullisuusviestinnässä. Tulokset voivat myös kannustaa yrityksiä noudattamaan paremmin vastuullisuuden periaatteita sekä tuomaan ne toiminnassaan näkyvämmin esille. The aim of the study was to investigate what kind of opinions Finnish people aged 30–55 have on responsible tourism and responsible consumption and how responsibility is currently reflected in their travel choices. In addition to travel, the aim was to study how responsibility shows in more general everyday consumption and what the respondents consider to be the characteristics of a responsible consumer.
The study was conducted as a quantitative survey, with both structured and open questions about the different sub-sections of responsible tourism, as well as consumption. The questionnaire received 200 responses.
The results clearly indicated the importance of sociocultural responsibility. Respecting local culture and local people was an important factor when choosing the destination and the tour operator, and most of the respondents would also be willing to spend more money on their holiday, if the services of the destination were socioculturally responsible. Ecological responsibility seemed to be significantly less important. In everyday consumption, the factors affecting purchase decision the most were the product’s quality, durability and price. The most important feature of a responsible consumer was avoiding unnecessary buying. Women were found to pay significantly more attention than men towards responsibility in both tourism and general consumption choices in several areas.
The results can offer benefits for both the assigner of the study and for businesses in the field of tourism in their responsibility communications. Results may also encourage businesses to follow responsibility principles better and to make them more visible to
consumers.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella. Lomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, jotka liittyivät vastuullisen matkailun eri osa-alueisiin ja kuluttamiseen. Kyselyyn saatiin yhteensä 200 vastausta.
Tuloksissa sosiokulttuurisen vastuullisuuden tärkeys nousi selkeästi esille. Paikallisen kulttuurin ja paikallisen väestön kunnioittaminen oli vastaajille merkittävä tekijä matkakohteen ja matkanjärjestäjän valinnassa, ja suurin osa olisi myös valmis maksamaan lomastaan lisää, mikäli kohteen palvelut noudattaisivat sosiokulttuurista vastuullisuutta. Ekologisen eli ympäristövastuun havaittiin olevan huomattavasti vähemmän tärkeää vastaajille. Arkipäiväisessä kulutuksessa tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät olivat tuotteen laatu/kestävyys, materiaali sekä hinta. Merkittävin vastuullisen kuluttajan ominaispiirre oli puolestaan turhien ostosten välttäminen. Naisten havaittiin kiinnittävän selkeästi miehiä enemmän huomiota sekä matkailun että yleisen kuluttamisen vastuullisuuteen monilla osa-alueilla.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä toimeksiantajan että matkailualan yritysten vastuullisuusviestinnässä. Tulokset voivat myös kannustaa yrityksiä noudattamaan paremmin vastuullisuuden periaatteita sekä tuomaan ne toiminnassaan näkyvämmin esille.
The study was conducted as a quantitative survey, with both structured and open questions about the different sub-sections of responsible tourism, as well as consumption. The questionnaire received 200 responses.
The results clearly indicated the importance of sociocultural responsibility. Respecting local culture and local people was an important factor when choosing the destination and the tour operator, and most of the respondents would also be willing to spend more money on their holiday, if the services of the destination were socioculturally responsible. Ecological responsibility seemed to be significantly less important. In everyday consumption, the factors affecting purchase decision the most were the product’s quality, durability and price. The most important feature of a responsible consumer was avoiding unnecessary buying. Women were found to pay significantly more attention than men towards responsibility in both tourism and general consumption choices in several areas.
The results can offer benefits for both the assigner of the study and for businesses in the field of tourism in their responsibility communications. Results may also encourage businesses to follow responsibility principles better and to make them more visible to
consumers.