Lakimuutoksien vaikutus palvelumyyjän työhön
Seppänen, Markus (2020)
Seppänen, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518807
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka lakimuutokset vaikuttivat palvelumyyjän työhön pankkipisteillä. Osuuskuntalain muutos lopetti säästökassat, ja SOK pohti tuolloin varteenotettavia vaihtoehtoja säästökassoille. Uuden pankin perustaminen oli paras vaihtoehto muiden vaihtoehtojen joukossa. S-Pankki perustettiin vuonna 2007. Suuri määrä myyjiä koulutettiin pankkipisteille. Myyjien toimintapoihin vaikuttivat kiristyvät lakiuudistukset finanssikriisin jäljiltä, S-Pankin kasvu ja muuttuva maailma. Tutkimuksessa tarkasteltiin palvelumyyjän näkökulmasta, miten työskentely muuttui vuodesta 2007 vuoteen 2019.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruussa hyö-dynnettiin sekä primaari- että sekundaariaineistoa. Primaariaineisto kerättiin avoimien haastattelujen avulla ja sekundaariaineisto kerättiin S-Pankin vuosikertomuksista. Tutki-muksessa haastateltiin kolmea Keskimaan työntekijää, jotka ovat työskennelleet pankin perustamisesta asti eri Keskimaan pankkipisteillä.
Haastattelut analysoitiin ja niistä kirjoitettiin kolme erillistä narratiivista kertomusta, joita analysoitiin narratiivisena analyysinä. Narratiivisessa analyysissä huomiotiin sekundaariai-neistona käytetyt S-Pankin vuosikertomukset. Aineistosta löydettiin analysoimalla mer-kittävimmät muutokset, jotka vaikuttivat palvelumyyjän työskentelyyn.
Tutkimuksen tuloksina saatiin, että S-Pankki kasvoi tasaisesti vuoteen 2019 asti muuta-man tappiollisen alkuvuoden jälkeen. Laki tiukentui oleellisesti ja Osuuskaupan pankkipis-teet vähentyivät, mitä lähemmäksi tultiin nykyaikaa. Pankkipisteiden toimintavat olivat hyvin erilaisia alkuaikoina. Palvelupisteillä toiminta tehostui. Osaltaan tähän vaikutti, että nykyisin palvelumyyjät tekevät pelkästään pankkityötä pankkitiimiissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruussa hyö-dynnettiin sekä primaari- että sekundaariaineistoa. Primaariaineisto kerättiin avoimien haastattelujen avulla ja sekundaariaineisto kerättiin S-Pankin vuosikertomuksista. Tutki-muksessa haastateltiin kolmea Keskimaan työntekijää, jotka ovat työskennelleet pankin perustamisesta asti eri Keskimaan pankkipisteillä.
Haastattelut analysoitiin ja niistä kirjoitettiin kolme erillistä narratiivista kertomusta, joita analysoitiin narratiivisena analyysinä. Narratiivisessa analyysissä huomiotiin sekundaariai-neistona käytetyt S-Pankin vuosikertomukset. Aineistosta löydettiin analysoimalla mer-kittävimmät muutokset, jotka vaikuttivat palvelumyyjän työskentelyyn.
Tutkimuksen tuloksina saatiin, että S-Pankki kasvoi tasaisesti vuoteen 2019 asti muuta-man tappiollisen alkuvuoden jälkeen. Laki tiukentui oleellisesti ja Osuuskaupan pankkipis-teet vähentyivät, mitä lähemmäksi tultiin nykyaikaa. Pankkipisteiden toimintavat olivat hyvin erilaisia alkuaikoina. Palvelupisteillä toiminta tehostui. Osaltaan tähän vaikutti, että nykyisin palvelumyyjät tekevät pelkästään pankkityötä pankkitiimiissä.