Asiakastapahtumaohjekirja turvallisuusorganisaatiolle
Jormalainen, Jouko (2020)
Jormalainen, Jouko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518803
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi turvallisuusalan koulutuksiin ja maahantuontiin erikoistunut vantaalainen yritys Suomen Turvaprojektit Oy. Opinnäytetyön idea syntyi toimeksiantajan tarpeesta helpottaa asiakastapahtumiensa järjestämistä. Toimeksiantajalle laadittiin ohjekirja asiakastapahtumien järjestämisen tueksi sillä periaatteella, että kuka tahansa toimeksiantajayrityksen työntekijöistä osaisi järjestää asiakastapahtuman ohjekirjan avulla.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, asiakastapahtumaohjekirjan laatimisen eri vaiheista sekä johtopäätöksistä. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi asiakastapahtuma ja tapahtuman järjestäminen. Asiakastapahtuma-osio käsittelee asiakkuutta asiakassuhteen, asiakassuhdemarkkinoinnin sekä asiakaskokemuksen kautta. Tapahtuman järjestäminen puolestaan käsittelee kaikkia vaiheita, joita onnistuneen tapahtuman järjestämiseen liittyy aina suunnittelusta tapahtuman toteutukseen ja jälkimarkkinointiin.
Ohjekirjan laatimisosiossa puolestaan kuvataan ohjekirjan laatimisen työkeinot, sekä tiedonkeruumenetelmät, jotka olivat kirjallisuudesta saatavien teorioiden lisäksi benchmarking ja teemahaastattelu. Benchmarking toteutettiin tutkimalla eri tapahtumanjärjestäjien toimia, sekä tapahtumanjärjestämisoppaita. Teemahaastattelu puolestaan toteutettiin neljälle työkseen asiakastapahtumia järjestävälle henkilölle. Haastattelukysymykset koskivat tapahtuman suunnittelua, toteutusta, sekä tapahtuman onnistuneisuutta ja ne toteutettiin huhtikuussa 2020 sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Haastattelutuloksia käytettiin myös benchmarkingin keinoin ohjekirjaa laadittaessa. Ohjekirjan sisältöä käsittelevään osioon kuvattiin koko ohjekirjan sisältö perusteluineen, ja kaikkine aihealueineen. Myös ohjekirjan ulkoasuun vaikuttaneet valinnat perusteltiin omassa osiossansa.
Tämän opinnäytetyön tärkeimpinä tuloksina ovat kattavat ja helppokäyttöiset ohjeet ohjekirjan muodossa, joita toimeksiantaja voi hyödyntää asiakastapahtumiensa järjestämisen tukena. Ohjekirjan tehtävänä on opastaa käyttäjäänsä onnistuneen tapahtuman järjestämiseen. Lisäksi ohjekirjan loppuosaan jätettiin tyhjiä muokattavissa olevia sivuja, joille toimeksiantaja voi lisätä organisaationsa sisäisiä ohjeita ohjekirjaa käyttäville työntekijöilleen.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, asiakastapahtumaohjekirjan laatimisen eri vaiheista sekä johtopäätöksistä. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi asiakastapahtuma ja tapahtuman järjestäminen. Asiakastapahtuma-osio käsittelee asiakkuutta asiakassuhteen, asiakassuhdemarkkinoinnin sekä asiakaskokemuksen kautta. Tapahtuman järjestäminen puolestaan käsittelee kaikkia vaiheita, joita onnistuneen tapahtuman järjestämiseen liittyy aina suunnittelusta tapahtuman toteutukseen ja jälkimarkkinointiin.
Ohjekirjan laatimisosiossa puolestaan kuvataan ohjekirjan laatimisen työkeinot, sekä tiedonkeruumenetelmät, jotka olivat kirjallisuudesta saatavien teorioiden lisäksi benchmarking ja teemahaastattelu. Benchmarking toteutettiin tutkimalla eri tapahtumanjärjestäjien toimia, sekä tapahtumanjärjestämisoppaita. Teemahaastattelu puolestaan toteutettiin neljälle työkseen asiakastapahtumia järjestävälle henkilölle. Haastattelukysymykset koskivat tapahtuman suunnittelua, toteutusta, sekä tapahtuman onnistuneisuutta ja ne toteutettiin huhtikuussa 2020 sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Haastattelutuloksia käytettiin myös benchmarkingin keinoin ohjekirjaa laadittaessa. Ohjekirjan sisältöä käsittelevään osioon kuvattiin koko ohjekirjan sisältö perusteluineen, ja kaikkine aihealueineen. Myös ohjekirjan ulkoasuun vaikuttaneet valinnat perusteltiin omassa osiossansa.
Tämän opinnäytetyön tärkeimpinä tuloksina ovat kattavat ja helppokäyttöiset ohjeet ohjekirjan muodossa, joita toimeksiantaja voi hyödyntää asiakastapahtumiensa järjestämisen tukena. Ohjekirjan tehtävänä on opastaa käyttäjäänsä onnistuneen tapahtuman järjestämiseen. Lisäksi ohjekirjan loppuosaan jätettiin tyhjiä muokattavissa olevia sivuja, joille toimeksiantaja voi lisätä organisaationsa sisäisiä ohjeita ohjekirjaa käyttäville työntekijöilleen.