Brändimaskotin suunnittelu pk-yritykselle
Kelander, Tuomas (2020)
Kelander, Tuomas
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518782
Tiivistelmä
Nykyajan yritykset pyrkivät rakentamaan brändejä erottuakseen kilpailijoistaan. Yritysten tulee luoda vahva brändi, jolla pyritään erottumaan kilpailevien yritysten tuotteista ja palveluista. Brändi koostuu erilaisista palasista, joita voivat olla esimerkiksi yrityksen nimi, logo tai maskotti. Brändin tutkiminen kokonaisuutena on liian laaja aihe, minkä vuoksi tutkimus rajattiin brändimaskotin suunnitteluprosessin tutkimiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia brändimaskotteja hahmosuunnittelun näkökulmasta ja selvittää, kuinka yritykselle suunnitellaan brändimaskotti. Valittuun aiheeseen perehdyttiin kirjallisuuskatsauksen kautta, minkä perusteella syntyi laadulliselle tutkimukselle teoriapohja. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kokemusperäinen tieto syntyi avoimien haastattelujen ja konseptikehityksen kautta.
Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyi erilaisia brändimaskottikonsepteja. Brändimaskottikonsepteista valittiin yksi, jota jatkokehitettiin. Avoimilla haastatteluilla analysoitiin konsepteja ja selvitettiin niiden toimivuutta brändimaskotteina.
Tuloksista kävi ilmi, että, selkeää yksiselitteistä toteutustapaa brändimaskottien suunnittelussa ei ole, vaan sitä voidaan lähestyä esimerkiksi graafisesta tai narratiivisesta näkökulmasta. Pohdinnasta käy ilmi, että brändimaskottien suunnittelu on pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa konseptin testaamisella on tärkeä osuus. Kehitetyn brändimaskotin tulee tukea kokonaisvaltaisesti brändiä. Jatkotutkimuksessa voisi tutkia brändimaskotin toimivuutta yrityksen kokonaismarkkinoinnissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia brändimaskotteja hahmosuunnittelun näkökulmasta ja selvittää, kuinka yritykselle suunnitellaan brändimaskotti. Valittuun aiheeseen perehdyttiin kirjallisuuskatsauksen kautta, minkä perusteella syntyi laadulliselle tutkimukselle teoriapohja. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kokemusperäinen tieto syntyi avoimien haastattelujen ja konseptikehityksen kautta.
Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyi erilaisia brändimaskottikonsepteja. Brändimaskottikonsepteista valittiin yksi, jota jatkokehitettiin. Avoimilla haastatteluilla analysoitiin konsepteja ja selvitettiin niiden toimivuutta brändimaskotteina.
Tuloksista kävi ilmi, että, selkeää yksiselitteistä toteutustapaa brändimaskottien suunnittelussa ei ole, vaan sitä voidaan lähestyä esimerkiksi graafisesta tai narratiivisesta näkökulmasta. Pohdinnasta käy ilmi, että brändimaskottien suunnittelu on pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa konseptin testaamisella on tärkeä osuus. Kehitetyn brändimaskotin tulee tukea kokonaisvaltaisesti brändiä. Jatkotutkimuksessa voisi tutkia brändimaskotin toimivuutta yrityksen kokonaismarkkinoinnissa.