Hakusanamainonta teknologia-alan yrityksessä
Huotari, Roope (2020)
Huotari, Roope
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518750
Tiivistelmä
Hakusanamainonta on suosituin Google-mainonnan muoto. Sen avulla yritysten on mahdollista saada mainoksensa näkyviin maailman suosituimmassa hakukoneessa, eli Googlessa juuri silloin, kun potentiaalinen asiakas osoittaa tarvetta jollekin palvelulle tai tuotteelle.
Tutkimuksen toimeksiantajalla oli tarve saada lisätietoa hakusanamainonnasta sekä selvittää, voisiko Googlen hakusanamainonnalla lisätä myyntiä toimeksiantajan verkkokaupassa. Toimeksiantajayrityksessä on Google Ads -mainonnan muodoista käytetty lähinnä display-mainontaa. Myös hakusanamainontaa oli hieman testattu, mutta toimeksiantajalla ei ollut riittävää tietoa sen toiminnasta käytännössä. Siksi tutkimuksella haluttiin selvittää, millaisia tuloksia olisi mahdollista saavuttaa oikeaoppisesti toteutetulla hakusanakampanjalla.
Tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä toimi kehittämistutkimus. Teoreettisessa osuudessa kuvaillaan hakusanamainonnan toiminnan periaatteita sekä hakusanamainonnan kannalta tärkeitä mittareita. Tutkimuksen kehittämisosuudessa suunniteltiin ja toteutettiin uusi hakusanakampanja, jota seurattiin ja optimoitiin tutkimuksen aikana. Avainsanoilla ja mainosten sisällöllä varmistettiin, että mainonta tavoittaa halutun kohdeyleisön.
Tutkimuksessa hakusanamainonnalla onnistuttiin saavuttamaan haluttu kohderyhmä, mutta tästä huolimatta verkkokaupan ostoprosenttia ei saatu kasvatettua riittävästi, jotta mainonta olisi ollut kannattavaa. Tutkimuksesta saatiin kuitenkin toimeksiantajan kannalta hyödyllistä tietoa hakusanamainonnasta sekä millaisia hakusanakampanjoita on mahdollista tehdä jatkossa.
Tutkimuksen toimeksiantajalla oli tarve saada lisätietoa hakusanamainonnasta sekä selvittää, voisiko Googlen hakusanamainonnalla lisätä myyntiä toimeksiantajan verkkokaupassa. Toimeksiantajayrityksessä on Google Ads -mainonnan muodoista käytetty lähinnä display-mainontaa. Myös hakusanamainontaa oli hieman testattu, mutta toimeksiantajalla ei ollut riittävää tietoa sen toiminnasta käytännössä. Siksi tutkimuksella haluttiin selvittää, millaisia tuloksia olisi mahdollista saavuttaa oikeaoppisesti toteutetulla hakusanakampanjalla.
Tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä toimi kehittämistutkimus. Teoreettisessa osuudessa kuvaillaan hakusanamainonnan toiminnan periaatteita sekä hakusanamainonnan kannalta tärkeitä mittareita. Tutkimuksen kehittämisosuudessa suunniteltiin ja toteutettiin uusi hakusanakampanja, jota seurattiin ja optimoitiin tutkimuksen aikana. Avainsanoilla ja mainosten sisällöllä varmistettiin, että mainonta tavoittaa halutun kohdeyleisön.
Tutkimuksessa hakusanamainonnalla onnistuttiin saavuttamaan haluttu kohderyhmä, mutta tästä huolimatta verkkokaupan ostoprosenttia ei saatu kasvatettua riittävästi, jotta mainonta olisi ollut kannattavaa. Tutkimuksesta saatiin kuitenkin toimeksiantajan kannalta hyödyllistä tietoa hakusanamainonnasta sekä millaisia hakusanakampanjoita on mahdollista tehdä jatkossa.