Sitouttaminen urheiluseuraan : JYP Jyväskylä Oy
Pihlava, Arttu (2020)
Pihlava, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jääkiekko-organisaatio JYP Jyväskylä Oy. Työn tavoitteena oli tutkia JYPin sosiaalisen median seuraajia sekä heidän asenteitaan ja motiivejaan seurata JYPiä. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat JYPin Facebook-tilin seuraajat. Työn tarkoituksena oli saada lisää tietoa ja luoda ymmärrystä JYPin seuraajien motiiveista ja tuottaa lisäksi JYPille tärkeää tietoa ja asiakasymmärrystä kuluttajamarkkinoinnin tueksi.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajan sitoutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusongelma ratkaistiin tutkimalla seuraajien sitoutuneisuutta kolmen kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen vaikuttavan tekijän kautta, jotka olivat yhteisöllisyys, asiakasuskollisuus ja seuraidentiteetti. Teorian aihealueissa otettiin käsittelyyn sekä liiketoiminnan että urheiluliiketoiminnan näkökulmat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruuseen käytettiin verkkokyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin JYPin Facebook-sivujen kautta huhtikuussa 2020 ja vastauksia halutulta kohderyhmältä saatiin yhteensä 343 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksissa mitattiin tekijöitä, jotka vaikuttivat JYPin Facebook-tilin seuraajien sitoutumiseen. Tutkimuksen tuloksissa merkittävimpiä tekijöitä olivat kuluttajien vuorovaikutuksellinen huomioiminen, yhteisöllisyys ja elämykselliset kokemukset. Tuloksissa selvisi, että säännöllinen ja johdonmukainen vuorovaikutus, erilaisten fanien huomioon ottaminen ja elämään merkittävää lisäarvoa tuottavat JYPin tapahtumat saivat aikaan seuraajien sitoutumista tai vahvistivat sitä entisestään. Kuluttajien uskollisuus urheiluseuraa kohtaan syntyi usein lapsuuden muistoista ja koko perheen elämäntavasta, mutta vaati JYPin säännöllistä läsnäoloa ihmisten hektisen arjen keskellä. JYP koettiin koko Keski-Suomen joukkueena, jolla on potentiaalia kasvaa yhdeksi Suomen suurimmista urheiluorganisaatioista.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajan sitoutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusongelma ratkaistiin tutkimalla seuraajien sitoutuneisuutta kolmen kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen vaikuttavan tekijän kautta, jotka olivat yhteisöllisyys, asiakasuskollisuus ja seuraidentiteetti. Teorian aihealueissa otettiin käsittelyyn sekä liiketoiminnan että urheiluliiketoiminnan näkökulmat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruuseen käytettiin verkkokyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin JYPin Facebook-sivujen kautta huhtikuussa 2020 ja vastauksia halutulta kohderyhmältä saatiin yhteensä 343 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksissa mitattiin tekijöitä, jotka vaikuttivat JYPin Facebook-tilin seuraajien sitoutumiseen. Tutkimuksen tuloksissa merkittävimpiä tekijöitä olivat kuluttajien vuorovaikutuksellinen huomioiminen, yhteisöllisyys ja elämykselliset kokemukset. Tuloksissa selvisi, että säännöllinen ja johdonmukainen vuorovaikutus, erilaisten fanien huomioon ottaminen ja elämään merkittävää lisäarvoa tuottavat JYPin tapahtumat saivat aikaan seuraajien sitoutumista tai vahvistivat sitä entisestään. Kuluttajien uskollisuus urheiluseuraa kohtaan syntyi usein lapsuuden muistoista ja koko perheen elämäntavasta, mutta vaati JYPin säännöllistä läsnäoloa ihmisten hektisen arjen keskellä. JYP koettiin koko Keski-Suomen joukkueena, jolla on potentiaalia kasvaa yhdeksi Suomen suurimmista urheiluorganisaatioista.