Laatupoikkeamien hyödyntäminen laadunhallinnan kehittämisessä
Puhakka, Pia (2020)
Puhakka, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen sisäisten laatupoikkeamien kirjausjärjestelmän tulisi olla, jotta se palvelisi yrityksen toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja oikea-aikaista reagointia laatupoikkeamiin. Työ tehtiin, jotta yritys voisi kerätä tietoa laatupoikkeamista yhteen järjestelmään kootusti kaikilta osastoilta, reagoida niihin nopeasti ja jotta raportoinnissa osataan ottaa huomioon laadunhallinnan sekä esimiestyön tarpeet.
Työssä tutkittiin aikaisempien laatupoikkeamien sisältöä ja otsikointia, jotta järjestelmän runko vastaisi mahdollisimman hyvin ilmaistua tarvetta. Tämä tehtiin analysoimalla kunkin osaston tekemiä havaintoja 9 kk:n ajalla.
Työn tuloksena luotiin lista perusperiaatteista ja otsikkorunko, joita mikä tahansa yritys voi hyödyntää suunnitellessaan sähköistä laatupoikkeamien kirjausjärjestelmää. Lisäksi työn toimeksiantajana toiminut Vahterus Oy sai räätälöidyn otsikkorungon sekä kehitysehdotuksia järjestelmäänsä.
Esitellyt parannukset auttavat Vahterusta rakentamaan järjestelmästä henkilöstöä motivoivan, toiminnan laatua kehittävän työkalun, jonka avulla yrityksen tavoite lyhentää tuotannon läpimenoaikoja ja valmistaa entistäkin laadukkaampia tuotteita ovat mahdollisia entistä pienemmin työtunnein ja kustannuksin sekä tyytyväisemmin asiakkain. The objective of this thesis was to discover what a company should take into consideration when establishing a quality non-conformance tool. The objective for the tool is to provide a fast communication method to solve quality non-conformances and to generate high quality reports. to ensure continuous development throughout the company.
By analyzing the past quality non-conformances, the study resulted to a solution any company can use as a foundation for their quality non-conformance system. It includes the things to consider, description of the process and the most common quality non-conformance types for each department.
Customized instructions for the quality non-conformance system were created for Vahterus and a list of development ideas for the future. These instructions and ideas will ensure a quality management tool, that will motivate personnel and make it possible for Vahterus to decrease the production time and cost. Improving the processes will also ensure better quality and customer satisfaction. All the key elements of business will profit from development of this tool.
Työssä tutkittiin aikaisempien laatupoikkeamien sisältöä ja otsikointia, jotta järjestelmän runko vastaisi mahdollisimman hyvin ilmaistua tarvetta. Tämä tehtiin analysoimalla kunkin osaston tekemiä havaintoja 9 kk:n ajalla.
Työn tuloksena luotiin lista perusperiaatteista ja otsikkorunko, joita mikä tahansa yritys voi hyödyntää suunnitellessaan sähköistä laatupoikkeamien kirjausjärjestelmää. Lisäksi työn toimeksiantajana toiminut Vahterus Oy sai räätälöidyn otsikkorungon sekä kehitysehdotuksia järjestelmäänsä.
Esitellyt parannukset auttavat Vahterusta rakentamaan järjestelmästä henkilöstöä motivoivan, toiminnan laatua kehittävän työkalun, jonka avulla yrityksen tavoite lyhentää tuotannon läpimenoaikoja ja valmistaa entistäkin laadukkaampia tuotteita ovat mahdollisia entistä pienemmin työtunnein ja kustannuksin sekä tyytyväisemmin asiakkain.
By analyzing the past quality non-conformances, the study resulted to a solution any company can use as a foundation for their quality non-conformance system. It includes the things to consider, description of the process and the most common quality non-conformance types for each department.
Customized instructions for the quality non-conformance system were created for Vahterus and a list of development ideas for the future. These instructions and ideas will ensure a quality management tool, that will motivate personnel and make it possible for Vahterus to decrease the production time and cost. Improving the processes will also ensure better quality and customer satisfaction. All the key elements of business will profit from development of this tool.