Äänen visualisointi Unity-pelimoottorilla
Leskinen, Anna (2020)
Leskinen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318639
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön avulla selvitetään, kuinka ääntä voidaan visualisoida partikkelisysteemien avulla Unity-pelimoottorilla. Tavoitteena on luoda toimiva ääntä visualisoiva ohjelma. Tavoitteena on myös ladata video valmiista ohjelmasta YouTube-palveluun. Opinnäytetyön aihe valittiin kiinnostuksen pohjalta ja aiheen koettiin myös olevan tärkeä, sillä tässä opinnäytetyössä tehtyä projektia voidaan jatkokehittää ja luoda esimerkiksi arkea helpottavia sovelluksia heikkokuuloisille tai kuulovammaisille henkilöille.
Toisessa luvussa puhutaan suurimmaksi osaksi ohjelmistosta, jota projektissa käytetään ja selvitetään, millä logiikalla se toimii. Kolmannessa luvussa selvitetään, mitä ääni on sekä perehdytään digitaaliseen audioon. Neljännessä luvussa käydään läpi projektia ja kuinka se on toteutettu. Viidennessä luvussa on tehty päätelmät ja pohdittu ohjelmiston jatkokehitysmahdollisuuksia. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty erilaisia netistä löytyviä materiaaleja, videoita sekä myös Unityn omaa blogia sekä ohjesivustoja.
Lopputuloksena projektissa syntyi toimiva äänen visualisointiohjelma, josta ladattiin myös video YouTube-palveluun. Projektin valmistuttua ymmärrettiin myös, kuinka kuluttajat ja yritykset voisivat mahdollisesti hyödyntää äänen taajuuksien analysointia.
Toisessa luvussa puhutaan suurimmaksi osaksi ohjelmistosta, jota projektissa käytetään ja selvitetään, millä logiikalla se toimii. Kolmannessa luvussa selvitetään, mitä ääni on sekä perehdytään digitaaliseen audioon. Neljännessä luvussa käydään läpi projektia ja kuinka se on toteutettu. Viidennessä luvussa on tehty päätelmät ja pohdittu ohjelmiston jatkokehitysmahdollisuuksia. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty erilaisia netistä löytyviä materiaaleja, videoita sekä myös Unityn omaa blogia sekä ohjesivustoja.
Lopputuloksena projektissa syntyi toimiva äänen visualisointiohjelma, josta ladattiin myös video YouTube-palveluun. Projektin valmistuttua ymmärrettiin myös, kuinka kuluttajat ja yritykset voisivat mahdollisesti hyödyntää äänen taajuuksien analysointia.