Osallistumispäätökseen vaikuttavat tekijät juoksutapahtumassa : Case: Finlandia Marathon
Lepistö, Teemu (2020)
Lepistö, Teemu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318634
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia juoksutapahtumiin osallistuvien henkilöiden osallis-tumispäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena on tuottaa tietoa juoksutapahtumiin osallistuvien osallistumispäätösprosessista, jota voidaan hyödyntää tulevien Finlandia Ma-rathon -tapahtumien kehityksessä ja markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin valikoidulle otosjoukolle sähköpostilla lähetetyllä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin 1 063 Finlandia Marathon -tapahtumaan osallistuneelle ja vastauksia saatiin 453, joten vastausprosentti oli 43 %.
Katujuoksutapahtumiin osallistutaan yleisimmin kerran vuodessa ja puolimaraton oli vas-taajien keskuudessa suosituin matka. Yli puolet vastaajista ilmoitti osallistuneensa myös muunlaisiin juoksu- ja kestävyysliikuntatapahtumiin. Itsensä haastaminen, kunnon ylläpitä-minen ja terveyden edistäminen, omien tavoitteiden saavuttaminen, juoksu- ja kestävyys-kunnon mittaaminen sekä tapahtuman aiheuttamat tunteet nousivat viideksi tärkeimmäksi sisäisen motivaation lähteeksi. Itse tapahtumassa sijainti, aikaisempi kokemus, tapahtu-maympäristö, ajankohta ja käytännön järjestelyjen sujuvuus olivat merkittävimmät osallis-tumispäätökseen vaikuttavat tekijät. Tapahtumien markkinoinnissa vastaajat painottivat selkeän ja ajantasaisen informaation ohella tapahtuman yhteisöllisyyden, kannustavan il-mapiirin ja matalan kynnyksen osallistumisen korostamista.
Kerätyn aineiston perusteella näyttää siltä, että juoksutapahtumista haetaan entistä enem-män elämyksiä, tunteita ja yhteisöllisyyttä, mikä haastaa perinteiset pitkät kisamatkat, joita ei välttämättä niin elämyksellisiksi koeta. Katujuoksutapahtumien on pystyttävä kehittä-mään tapahtumiaan osallistujien muuttuvien vaatimusten mukaan siten, että ne tarjoavat uusia elämyksiä ja yhteisöllisyyden tunnetta monelle eri juoksijalle tasosta riippumatta. The aim of the thesis is to survey the factors influencing the decision to participate in run-ning events. The goal is to provide information about the participants’ participation deci-sion process. That information can be used when developing and marketing future Finlan-dia Marathon events.
The research was carried out as a quantitative study and the research material was col-lected via a questionnaire. The questionnaire was sent to 1 063 Finlandia Marathon partici-pants and 453 answered it. The response rate was 43 %.
People answering the questionnaire participate in road running events mainly once a year. Half marathon was the most popular distance. Over half of the answerers had participated in other running and endurance events. Self-challenge, maintaining fitness and promoting health, achieving goals, measuring the running and endurance condition and emotions caused by the event were the five main motivational reasons to participate in running events. In the event itself the location, previous experience, the event environment, the time and smoothness of the practical arrangements were the factors that most affected the decision to participate. Regarding the event marketing, clear and updated information was seen important as well as highlighting communality, an encouraging atmosphere and a low threshold for participation.
Based on the findings, people are looking for more and more experiences, emotions and a sense community from running events, which challenges the traditional long distance run-ning as it might not be seen so experiential. For the road running events it means that they must develop with the runners’ demands and offer new experiences and a sense of com-munity for runners on many different levels.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin valikoidulle otosjoukolle sähköpostilla lähetetyllä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin 1 063 Finlandia Marathon -tapahtumaan osallistuneelle ja vastauksia saatiin 453, joten vastausprosentti oli 43 %.
Katujuoksutapahtumiin osallistutaan yleisimmin kerran vuodessa ja puolimaraton oli vas-taajien keskuudessa suosituin matka. Yli puolet vastaajista ilmoitti osallistuneensa myös muunlaisiin juoksu- ja kestävyysliikuntatapahtumiin. Itsensä haastaminen, kunnon ylläpitä-minen ja terveyden edistäminen, omien tavoitteiden saavuttaminen, juoksu- ja kestävyys-kunnon mittaaminen sekä tapahtuman aiheuttamat tunteet nousivat viideksi tärkeimmäksi sisäisen motivaation lähteeksi. Itse tapahtumassa sijainti, aikaisempi kokemus, tapahtu-maympäristö, ajankohta ja käytännön järjestelyjen sujuvuus olivat merkittävimmät osallis-tumispäätökseen vaikuttavat tekijät. Tapahtumien markkinoinnissa vastaajat painottivat selkeän ja ajantasaisen informaation ohella tapahtuman yhteisöllisyyden, kannustavan il-mapiirin ja matalan kynnyksen osallistumisen korostamista.
Kerätyn aineiston perusteella näyttää siltä, että juoksutapahtumista haetaan entistä enem-män elämyksiä, tunteita ja yhteisöllisyyttä, mikä haastaa perinteiset pitkät kisamatkat, joita ei välttämättä niin elämyksellisiksi koeta. Katujuoksutapahtumien on pystyttävä kehittä-mään tapahtumiaan osallistujien muuttuvien vaatimusten mukaan siten, että ne tarjoavat uusia elämyksiä ja yhteisöllisyyden tunnetta monelle eri juoksijalle tasosta riippumatta.
The research was carried out as a quantitative study and the research material was col-lected via a questionnaire. The questionnaire was sent to 1 063 Finlandia Marathon partici-pants and 453 answered it. The response rate was 43 %.
People answering the questionnaire participate in road running events mainly once a year. Half marathon was the most popular distance. Over half of the answerers had participated in other running and endurance events. Self-challenge, maintaining fitness and promoting health, achieving goals, measuring the running and endurance condition and emotions caused by the event were the five main motivational reasons to participate in running events. In the event itself the location, previous experience, the event environment, the time and smoothness of the practical arrangements were the factors that most affected the decision to participate. Regarding the event marketing, clear and updated information was seen important as well as highlighting communality, an encouraging atmosphere and a low threshold for participation.
Based on the findings, people are looking for more and more experiences, emotions and a sense community from running events, which challenges the traditional long distance run-ning as it might not be seen so experiential. For the road running events it means that they must develop with the runners’ demands and offer new experiences and a sense of com-munity for runners on many different levels.