Top 10 tilannetta kassalla : perehdytysopas Cubus Iso Omenan kassalle
Schildt, Schildt (2020)
Schildt, Schildt
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218605
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle, vaatekauppaketju Cubus Iso Omenalle perehdytysopas. Perehdytysopas palvelee niin uusia, kuin vanhoja työntekijöitä. Opas toimii osana perehdyttämisen materiaaleja uuden työntekijän opastuksessa ja vanhojen työntekijöiden tukena myymälän arjessa. Perehdytysoppaassa on kymmenen opastettua kohtaa ja kaikki aiheet koskevat kassalla suoritettavia toimintoja.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin henkilöstöjohtamista ja perehdyttämistä. Ensin perehdyttiin henkilöstöjohtamiseen, sillä se on kaiken perusta tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä. Sen jälkeen siirryttiin henkilöstöstrategiaan, henkilöstövoimavaroihin ja henkilöstöprosesseihin, johon perehdyttäminen tarkalleen sijoittuu. Tämän jälkeen käsiteltiin, mitä perehdyttäminen tarkoittaa, mikä on perehdytysprosessi ja mitä kaikkea liittyy perehdyttämisen lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kehitettiin kassatoimintoihin liittyvä perehdytysopas Cubus Iso Omenan myymälään. Perehdytysoppaan laatimiseen tarvittava aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun kohteena olivat Cubus Iso Omenan työntekijät, sillä perehdytysopas koski heitä kaikkia. Teemahaastattelu tallennettiin äänittämällä ja äänite litteroitiin. Tutkimusaineisto analysoitiin, josta tuloksena syntyi opinnäytetyön tuotos Top 10 tilannetta kassalla -perehdytysopas Cubus Iso Omenaan. Oppaita tullaan tekemään kaksi, joista toinen sijoitetaan myymälän kassojen läheisyyteen ja toinen myymälän toimistoon muiden perehdytysmateriaalien joukkoon.
Toimeksiantaja voi jakaa perehdytysoppaan myös muille Suomen Cubuksille, jotta nämä voivat hyödyntää sitä myymälöissään. Jatkossa perehdytysoppaasta voisi kehittää sähköisen version, jolloin sen päivittäminen ja muokkaaminen olisi tarvittaessa mahdollista.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin henkilöstöjohtamista ja perehdyttämistä. Ensin perehdyttiin henkilöstöjohtamiseen, sillä se on kaiken perusta tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä. Sen jälkeen siirryttiin henkilöstöstrategiaan, henkilöstövoimavaroihin ja henkilöstöprosesseihin, johon perehdyttäminen tarkalleen sijoittuu. Tämän jälkeen käsiteltiin, mitä perehdyttäminen tarkoittaa, mikä on perehdytysprosessi ja mitä kaikkea liittyy perehdyttämisen lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kehitettiin kassatoimintoihin liittyvä perehdytysopas Cubus Iso Omenan myymälään. Perehdytysoppaan laatimiseen tarvittava aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun kohteena olivat Cubus Iso Omenan työntekijät, sillä perehdytysopas koski heitä kaikkia. Teemahaastattelu tallennettiin äänittämällä ja äänite litteroitiin. Tutkimusaineisto analysoitiin, josta tuloksena syntyi opinnäytetyön tuotos Top 10 tilannetta kassalla -perehdytysopas Cubus Iso Omenaan. Oppaita tullaan tekemään kaksi, joista toinen sijoitetaan myymälän kassojen läheisyyteen ja toinen myymälän toimistoon muiden perehdytysmateriaalien joukkoon.
Toimeksiantaja voi jakaa perehdytysoppaan myös muille Suomen Cubuksille, jotta nämä voivat hyödyntää sitä myymälöissään. Jatkossa perehdytysoppaasta voisi kehittää sähköisen version, jolloin sen päivittäminen ja muokkaaminen olisi tarvittaessa mahdollista.