Päästöhyvitykset suomalaisessa matkustajalaivaliikenteessä
Laine, Elias (2020)
Laine, Elias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218547
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään yksityisille kuluttajille suunnattuihin päästöhyvityspalveluihin ja pohditaan niiden soveltamista laivamatkustamisen päästöihin.
Olennaisena osana työtä toteutettiin kysely Finnlines Oyj:n Helsingin ja Saksan välisen laivayhteyden matkustajille. Kyselyn tavoite oli selvittää, onko matkustajilla kiinnostusta hyvittää matkansa päästöjä ja jos on, kuinka paljon siitä ollaan valmiita maksamaan. Kysely selvitti myös vastaajien aikaisempaa kokemusta laivalla matkustamisesta ja päästöhyvityspalveluiden käytöstä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään yleisesti laivan aiheuttamiin päästöihin ja laivalla matkustamisen ekologisuuteen muihin matkustusmuotoihin verrattuna. Alusten päästöjä koskeva nykyinen lainsäädäntö kuvataan lyhyesti, samoin kuin kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n vaatimukset. IMO edistää laivojen kehittymistä ekologisempaan suuntaan, ja siinä käytetyt työkalut, EEDI (Energy Efficiency Design Index) ja SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan), käydään tässä opinnäytetyössä läpi.
Päästöhyvitysten perusperiaate ja tällä hetkellä käytössä olevat menetelmät esitellään. Lisäksi työssä pohditaan alaa kohtaan usein esitettyä kritiikkiä ja siihen vastaamaan kehitettyä laatustandardointijärjestelmää.
Toteutettuun matkustajakyselyyn saatiin yhteensä 69 vastausta. Valtaosa vastaajista oli suomalaisia eläkeikäisiä. Yksipuolisesta vastaajakunnasta huolimatta vastauksia tuli laidasta laitaan yleisen mielipiteen kallistuessa ympäristön ja päästöhyvitysten kannalta suotuisaksi.
Päästöhyvitykset eivät olleet vastaajille ennalta kovin tuttuja. Yli puolet vastaajista uskoi silti niiden hyödyllisyyteen ja oli sitä mieltä, että päästöhyvityksiä tulisi myydä laivalipun yhteydessä. 37 % vastaajista valitsisi kahdesta laivavaihtoehdosta ekologisemman, vaikka se olisi kalliimpi. Sopiva päästöhyvitysmaksu sadan euron matkalipun lisäksi olisi vastaajien mielestä lähellä kymmentä euroa, mikä kertoo tällä hetkellä markkinoitujen hyvitysten olevan melko sopivan hintaisia. Tulosten perusteella matkustajat osaavat arvostaa ekologisuutta, ja ovat myös valmiita maksamaan siitä.
Olennaisena osana työtä toteutettiin kysely Finnlines Oyj:n Helsingin ja Saksan välisen laivayhteyden matkustajille. Kyselyn tavoite oli selvittää, onko matkustajilla kiinnostusta hyvittää matkansa päästöjä ja jos on, kuinka paljon siitä ollaan valmiita maksamaan. Kysely selvitti myös vastaajien aikaisempaa kokemusta laivalla matkustamisesta ja päästöhyvityspalveluiden käytöstä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään yleisesti laivan aiheuttamiin päästöihin ja laivalla matkustamisen ekologisuuteen muihin matkustusmuotoihin verrattuna. Alusten päästöjä koskeva nykyinen lainsäädäntö kuvataan lyhyesti, samoin kuin kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n vaatimukset. IMO edistää laivojen kehittymistä ekologisempaan suuntaan, ja siinä käytetyt työkalut, EEDI (Energy Efficiency Design Index) ja SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan), käydään tässä opinnäytetyössä läpi.
Päästöhyvitysten perusperiaate ja tällä hetkellä käytössä olevat menetelmät esitellään. Lisäksi työssä pohditaan alaa kohtaan usein esitettyä kritiikkiä ja siihen vastaamaan kehitettyä laatustandardointijärjestelmää.
Toteutettuun matkustajakyselyyn saatiin yhteensä 69 vastausta. Valtaosa vastaajista oli suomalaisia eläkeikäisiä. Yksipuolisesta vastaajakunnasta huolimatta vastauksia tuli laidasta laitaan yleisen mielipiteen kallistuessa ympäristön ja päästöhyvitysten kannalta suotuisaksi.
Päästöhyvitykset eivät olleet vastaajille ennalta kovin tuttuja. Yli puolet vastaajista uskoi silti niiden hyödyllisyyteen ja oli sitä mieltä, että päästöhyvityksiä tulisi myydä laivalipun yhteydessä. 37 % vastaajista valitsisi kahdesta laivavaihtoehdosta ekologisemman, vaikka se olisi kalliimpi. Sopiva päästöhyvitysmaksu sadan euron matkalipun lisäksi olisi vastaajien mielestä lähellä kymmentä euroa, mikä kertoo tällä hetkellä markkinoitujen hyvitysten olevan melko sopivan hintaisia. Tulosten perusteella matkustajat osaavat arvostaa ekologisuutta, ja ovat myös valmiita maksamaan siitä.