Työpaikkakokemuksen tulevaisuusnäkymiä
Metsola, Eeva-Kaisa (2020)
Metsola, Eeva-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118461
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä trendit ovat työpaikkakakokemuksen keskiössä tulevaisuuden tietotyössä ja millaisia työpaikkakokemukseen liittyviä asioita organisaatioiden tulisi ottaa huomioon seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Työhön haastateltiin neljää työpaikkakokemuksen asiantuntijaa. Haastatteluissa kysyttiin kysymyksiä neljään eri työpaikkakokemuksen teemaan liittyen: työpaikkakokemuksen megatrendit ja trendit, työpaikkakokemuksen merkitys sitouttamistekijänä, johtajien, esihenkilöiden ja henkilöstöjohtajien rooli tulevaisuuden tietotyössä sekä työpaikkakokemuksen ja asiakaskokemuksen yhteys.
Haastatteluissa ja viitekehyksessä nousi esiin työpaikkakokemuksen tulevaisuusnäkymiä monipuolisesti ja eri näkökulmista. Työpaikkakokemusta tulisi pohtia tulevaisuudessa systemaattisesti sekä sitouttamista että asiakaskokemusta silmällä pitäen sillä työpaikkakokemus vaikuttaa molempiin suoraan. Johtajilla, esihenkilöillä ja henkilöstöjohtajilla on merkittävä rooli hyvän työpaikkakokemuksen toteuttajina.
Tulevaisuuden työpaikkakokemuksen keskiössä ovat ihmislähtöisyys, merkityksellisyys ja empatia. Digitalisaatio ja ilmastonmuutos vaikuttavat työpaikkakokemukseen tulevaisuudessa merkittävästi.
Työhön haastateltiin neljää työpaikkakokemuksen asiantuntijaa. Haastatteluissa kysyttiin kysymyksiä neljään eri työpaikkakokemuksen teemaan liittyen: työpaikkakokemuksen megatrendit ja trendit, työpaikkakokemuksen merkitys sitouttamistekijänä, johtajien, esihenkilöiden ja henkilöstöjohtajien rooli tulevaisuuden tietotyössä sekä työpaikkakokemuksen ja asiakaskokemuksen yhteys.
Haastatteluissa ja viitekehyksessä nousi esiin työpaikkakokemuksen tulevaisuusnäkymiä monipuolisesti ja eri näkökulmista. Työpaikkakokemusta tulisi pohtia tulevaisuudessa systemaattisesti sekä sitouttamista että asiakaskokemusta silmällä pitäen sillä työpaikkakokemus vaikuttaa molempiin suoraan. Johtajilla, esihenkilöillä ja henkilöstöjohtajilla on merkittävä rooli hyvän työpaikkakokemuksen toteuttajina.
Tulevaisuuden työpaikkakokemuksen keskiössä ovat ihmislähtöisyys, merkityksellisyys ja empatia. Digitalisaatio ja ilmastonmuutos vaikuttavat työpaikkakokemukseen tulevaisuudessa merkittävästi.