Arvokasta ikääntymistä kohti
Kuokkanen, Minttu (2020)
Kuokkanen, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118341
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni asukastyytyväisyyttä Säkylän kunnan tehostetun palveluasumisen yksiköissä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja kysymykset oli suunniteltu niin, että kysely olisi mahdollista toisintaa myöhemmin, jotta saataisiin tietoa palveluiden kehittymisestä. Tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa asukkaiden kokemuksista eri yksiköissä ja sitä oli tarkoitus käyttää asukastyytyväisyyden parantamiseen ja yksiköiden palveluiden kehittämiseen entistä asukaslähtöisemmiksi.
Kyselyyn osallistuivat kunnan omien kahden yksikön lisäksi kunnan ostopalvelu yksiköt, joissa oli sijoitettuna kunnan omia asukkaita. Tutkimuksen aloitusaikana, Säkylän kunnalla oli tehostetussa palveluasumisessa, joko kunnan omissa yksiköissä tai ostopalveluyksiköissä yhteensä 95 asukasta. Kyselystä jouduttiin rajaamaan ulkopuolelle kaksi ostopalvelu yksikköä, sillä niistä saatiin vain yksi vastaus kummastakin ja asukkaan anonymiteetin säilyttämiseksi oli vastausten pois sulkeminen vertailusta pakollista.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat tehostettu palveluasuminen ja asukastyytyväisyys. Tehostetun palveluasumisen määritelmästä oli laajasti teoriatietoa saatavilla. Asukastyytyväisyyttä mitattiin kyselytutkimuksella, jossa haettiin vastauksia siihen, millä tasolla asukastyytyväisyys on tällä hetkellä, mitkä seikat siihen vaikuttavat ja miten sitä voitaisiin edelleen kehittää yhä asukaslähtöisemmäksi. Tutkimuksessa saadut vastaukset analysoitiin ja esitetään tässä diagrammeina, josta vertailu eri yksiköiden väillä on helppo nähdä.
Vastauksia saatiin yhteensä 36 kappaletta, eli vastausprosentti oli näin ollen 37,9%. Vastauksissa kävi ilmi, että Muun muassa lakisääteisten palvelusuunnitelmien tekemisessä oli merkittäviä eroja yksiköiden välillä. Samoin saman palvelutuottajan kahden lähes identtisen yksikön välillä, asukkailla oli merkittäviä eroja palvelun laadun kokemuksessa.
Kyselyyn osallistuivat kunnan omien kahden yksikön lisäksi kunnan ostopalvelu yksiköt, joissa oli sijoitettuna kunnan omia asukkaita. Tutkimuksen aloitusaikana, Säkylän kunnalla oli tehostetussa palveluasumisessa, joko kunnan omissa yksiköissä tai ostopalveluyksiköissä yhteensä 95 asukasta. Kyselystä jouduttiin rajaamaan ulkopuolelle kaksi ostopalvelu yksikköä, sillä niistä saatiin vain yksi vastaus kummastakin ja asukkaan anonymiteetin säilyttämiseksi oli vastausten pois sulkeminen vertailusta pakollista.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat tehostettu palveluasuminen ja asukastyytyväisyys. Tehostetun palveluasumisen määritelmästä oli laajasti teoriatietoa saatavilla. Asukastyytyväisyyttä mitattiin kyselytutkimuksella, jossa haettiin vastauksia siihen, millä tasolla asukastyytyväisyys on tällä hetkellä, mitkä seikat siihen vaikuttavat ja miten sitä voitaisiin edelleen kehittää yhä asukaslähtöisemmäksi. Tutkimuksessa saadut vastaukset analysoitiin ja esitetään tässä diagrammeina, josta vertailu eri yksiköiden väillä on helppo nähdä.
Vastauksia saatiin yhteensä 36 kappaletta, eli vastausprosentti oli näin ollen 37,9%. Vastauksissa kävi ilmi, että Muun muassa lakisääteisten palvelusuunnitelmien tekemisessä oli merkittäviä eroja yksiköiden välillä. Samoin saman palvelutuottajan kahden lähes identtisen yksikön välillä, asukkailla oli merkittäviä eroja palvelun laadun kokemuksessa.