Musiikillinen tanssimatka maailman ympäri : Monikulttuurinen musiikki- ja tanssikasvatus varhaisiän musiikinopetuksessa
Tenhu, Viola (2020)
Tenhu, Viola
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018184
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli kiinnostus kehittää varhaisiän musiikkikasvatukseen uusia erilaisia tapoja toteuttaa monikulttuurista musiikinopetusta sekä selvittää, miten monikulttuurista musiikin ja tanssin opetusta voidaan toteuttaa muskarissa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä lasten ymmärrystä ja arvostusta muiden maiden kulttuureihin ja pyrkiä pois mahdollisista ennakkoluuloista sekä hankkia kokemusta musiikkihetkien pitämiseen ja toimimiseen lapsiryhmän kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena havainnointiin perustuvana toimintatutkimuksena yhteistyössä Jyväskylän musiikkiopiston kanssa. Opetuskokeilu suoritettiin 5-7-vuotiaiden ryhmässä, joka koostui kymmenestä 30 minuutin opetuskerrasta. Opetuskerrat sisälsivät tanssia, laulua, soittoa ja eri maiden kulttuureihin tutustumista. Tunteihin integroitiin musiikin lisäksi myös muita aineita, kuten liikuntaa, maantietoa ja historiaa. Tunneille määritetyt työtavat laulaminen, soittaminen, tanssiminen, kuunteleminen, improvisointi ja kulttuurituntemus kehittivät kokonaisvaltaisesti lasten oppimista.
Tutkimus ei saanut videointilupaa, joten tutkimusta reflektoitiin osallistuvan havainnoinnin ja muistiinpanojen avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta monikulttuurisen tanssimuskarin tukevan lasten musiikin ja tanssin kehittymistä sekä muiden kulttuurien kohtaamista. Koko prosessin aikana lasten vuorovaikutussuhteet, kulttuuritietämys ja tanssillinen- ja musiikillinen luova ilmaisu kehittyivät. Monipuolisiksi ja toimiviksi todetut tuntisuunnitelmat antavat muille musiikinopettajille käytännöllisen mallin musiikinopetukseen. Monikulttuurinen musiikki- ja tanssimatka sopii kaikille ikään, sukupuoleen, uskontoon, terveyteen tai kansallisuuteen katsomatta. In the background of the thesis, there was an interest in developing new and different ways of implementing multicultural music education in early childhood music education and in examining how multicultural music and dance teaching could be implemented in early childhood music education. The aim was to increase children`s understanding and appre-ciation of different cultures of the world and reduce possible prejudices. Another aim was to gain experience in giving music lessons and working with a group of children.
The study was carried out as a qualitative observational action study in collaboration with the Jyväskylä Music Institute. The teaching experiment, consisting of ten 30-minute sessions, was conducted with a group of 5-7-year-old children. The sessions included dancing, singing, playing and learning about cultures from around the world. The lessons were diverse, integrating not only music but also other subjects, such as physical education, geography and history. The main objectives of the lessons, singing, dancing, listening, improvising and gaining cultural knowledge, developed the children’s learning holistically.
The permission to film the music lessons was denied, so the study was reflected on only by using participatory observation and notes. According to the results, multicultural early childhood music education combined with dancing was found to support the children`s development in music and dance as well as in facing previously unfamiliar cultures. The lesson plans, which were found to be versatile and functional, provided a useful model for other music education teachers. The multicultural music and dance journey is suitable to everyone regardless of age, gender, religion, health or nationality.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena havainnointiin perustuvana toimintatutkimuksena yhteistyössä Jyväskylän musiikkiopiston kanssa. Opetuskokeilu suoritettiin 5-7-vuotiaiden ryhmässä, joka koostui kymmenestä 30 minuutin opetuskerrasta. Opetuskerrat sisälsivät tanssia, laulua, soittoa ja eri maiden kulttuureihin tutustumista. Tunteihin integroitiin musiikin lisäksi myös muita aineita, kuten liikuntaa, maantietoa ja historiaa. Tunneille määritetyt työtavat laulaminen, soittaminen, tanssiminen, kuunteleminen, improvisointi ja kulttuurituntemus kehittivät kokonaisvaltaisesti lasten oppimista.
Tutkimus ei saanut videointilupaa, joten tutkimusta reflektoitiin osallistuvan havainnoinnin ja muistiinpanojen avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta monikulttuurisen tanssimuskarin tukevan lasten musiikin ja tanssin kehittymistä sekä muiden kulttuurien kohtaamista. Koko prosessin aikana lasten vuorovaikutussuhteet, kulttuuritietämys ja tanssillinen- ja musiikillinen luova ilmaisu kehittyivät. Monipuolisiksi ja toimiviksi todetut tuntisuunnitelmat antavat muille musiikinopettajille käytännöllisen mallin musiikinopetukseen. Monikulttuurinen musiikki- ja tanssimatka sopii kaikille ikään, sukupuoleen, uskontoon, terveyteen tai kansallisuuteen katsomatta.
The study was carried out as a qualitative observational action study in collaboration with the Jyväskylä Music Institute. The teaching experiment, consisting of ten 30-minute sessions, was conducted with a group of 5-7-year-old children. The sessions included dancing, singing, playing and learning about cultures from around the world. The lessons were diverse, integrating not only music but also other subjects, such as physical education, geography and history. The main objectives of the lessons, singing, dancing, listening, improvising and gaining cultural knowledge, developed the children’s learning holistically.
The permission to film the music lessons was denied, so the study was reflected on only by using participatory observation and notes. According to the results, multicultural early childhood music education combined with dancing was found to support the children`s development in music and dance as well as in facing previously unfamiliar cultures. The lesson plans, which were found to be versatile and functional, provided a useful model for other music education teachers. The multicultural music and dance journey is suitable to everyone regardless of age, gender, religion, health or nationality.