Aistiterassi Pikku-Vesaisen päiväkotiin : viherympäristöt varhaiskasvatuksen toimintaympäristönä hyvinvointia tukemassa
Hyry, Raili (2020)
Hyry, Raili
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018149
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena oli aistiterassin toteuttaminen luonnonmateriaaleista Pikku-Vesaisen päiväkotiin. Kehitystehtävänäni oli ”Miten luonnonmateriaaleilla voidaan toteuttaa aistikokemuksia lapsille?” ja ”Miten lasten luontoyhteyttä voidaan tuoda päiväkodin yhteyteen?” Opinnäytetyöni tavoitteena oli, että opinnäytetyöni avaisi luonnon merkitystä lapsen hyvinvoinnin tukemiseen ja pohtimaan viherympäristöjen merkitystä ja mahdollisuuksia lasten toimintaympäristönä. Tavoitteenani oli luoda lapsille luontoyhteys myös päiväkodin ympäristöstä toteuttamalla aistiterassin Pikku-Vesaisen päiväkodin yhteyteen.
Valitsin aiheen, koska luonto ja lapset ovat minulle tärkeitä. Päiväkotien pihat ovat mielestäni usein liian valmiiksi rakennettuja, eivätkä tue lapsen luontoyhteyden kehittymistä. Olin kiinnostunut toteuttamaan luonnon materiaaleilla ja pienellä budjetilla päiväkodin yhteyteen moniaistista luonnon tunnelmaa. Aistiterassin toteuttamisessa huomioitiin myös lasten osallisuus.
Opinnäytetyössäni oli kvalitatiivinen tutkimusote. Opinnäytetyössä käytän kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastatellessani työntekijöitä viherympäristöjen käytön haasteista ja mahdollisuudesta sekä palautteen keräämisessä. Opinnäytetyöni koostuu varhaiskasvatuksen viherympäristöjen käytön ja viherympäristöjen hyvinvoinnin merkityksen teoriasta, toiminnallisen opinnäytetyön toteuttamisen prosessista, kuvauksesta ja sen raportoinnista.
Valitsin aiheen, koska luonto ja lapset ovat minulle tärkeitä. Päiväkotien pihat ovat mielestäni usein liian valmiiksi rakennettuja, eivätkä tue lapsen luontoyhteyden kehittymistä. Olin kiinnostunut toteuttamaan luonnon materiaaleilla ja pienellä budjetilla päiväkodin yhteyteen moniaistista luonnon tunnelmaa. Aistiterassin toteuttamisessa huomioitiin myös lasten osallisuus.
Opinnäytetyössäni oli kvalitatiivinen tutkimusote. Opinnäytetyössä käytän kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastatellessani työntekijöitä viherympäristöjen käytön haasteista ja mahdollisuudesta sekä palautteen keräämisessä. Opinnäytetyöni koostuu varhaiskasvatuksen viherympäristöjen käytön ja viherympäristöjen hyvinvoinnin merkityksen teoriasta, toiminnallisen opinnäytetyön toteuttamisen prosessista, kuvauksesta ja sen raportoinnista.