Tulevaisuustiedon ja ennakkointimenetelmien hyödyntäminen kajaanilaisissa pk-yrityksissä
Hyyryläinen, Pauliina (2020)
Hyyryläinen, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817721
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää kajaanilaisten yritysten tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämistä strategisessa päätöksenteossa. Ennakoinnin hyödyntämistä pk-yritysten strategiatyössä on tutkittu verrattain vähän ja tehtyjen tutkimusten tulokset osoittavat, että ennakointityötä ei tehdä yrityksissä systemaattisesti.
Keskeisimpänä tavoitteena on selvittää tulevaisuuden ennakoinnin rooli kajaanilaisten yritysten strategiatyössä. Tutkimuskysymyksinä ovat: Hyödyntävätkö yritykset ennakointia strategiatyössään ja millaisia kokemuksia kajaanilaisilla yrityksillä on ennakoinnista?
Opinnäytetyön teoriaviitekehys perustuu tulevaisuustutkimukseen, tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin käsitteen lähtökohtiin. Strategisen ennakoinnin käsite avaa tutkimuskysymysten agendaa eli ennakoinnin ja strategiatyön suhdetta toisiinsa. Lisäksi tutkimus perehtyy ennakoinnin menetelmien taustaan ja toimintamuotoihin sekä esittää aiempien tutkimusten tuloksia vertailupohjaksi saaduille tuloksille. Teoriaviitekehyksessä esitetään myös megatrendit ja niiden merkityksellisyys yritysten ennakoivassa strategiatyössä.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysin lähtökohtana on käytetty teoriaohjaavuutta eli haastattelut on analysoitu esitetyn teorian kautta sekä aiempiin tutkimustuloksiin vertaamalla.
Tämä tutkimuksen päätelmänä on, että ennakointityö ei ole vakiintunut systemaattiseksi menetelmäksi kajaanilaisten pk-yritysten strategiatyössä. Ennakoinnin menetelmät tunnetaan yrityksissä vaihtelevasti eikä niitä yleisesti ottaen hyödynnetä. Toisaalta yritykset, joiden toiminta on vakiintunutta ja menestyksekästä, eivät välttämättä koe hyötyvänsä ennakoinnista konkreettisella tasolla.
Tietoisuutta ennakoinnin hyödyistä sekä sen menetelmistä tulisi lisätä. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä kaupallistettavan palvelutuotteen suunnitteluprosessissa. Opinnäytteen kehittämistehtävän osuutena on laadittu ennakointiosaamisen valmennuspalvelutuote Business Model Canvas -menetelmää apuna käyttäen. Ennakointiosaamisen valmennuksen arvolupauksena on tarjota yrityksille ja organisaatioille työkaluja ennakointiosaamisen ja -valmiuksien kehittämiseen. Business Model Canvas aihion pohjalta on mahdollista aloittaa valmennuksellisen palvelun kaupallistamisprosessi.
Keskeisimpänä tavoitteena on selvittää tulevaisuuden ennakoinnin rooli kajaanilaisten yritysten strategiatyössä. Tutkimuskysymyksinä ovat: Hyödyntävätkö yritykset ennakointia strategiatyössään ja millaisia kokemuksia kajaanilaisilla yrityksillä on ennakoinnista?
Opinnäytetyön teoriaviitekehys perustuu tulevaisuustutkimukseen, tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin käsitteen lähtökohtiin. Strategisen ennakoinnin käsite avaa tutkimuskysymysten agendaa eli ennakoinnin ja strategiatyön suhdetta toisiinsa. Lisäksi tutkimus perehtyy ennakoinnin menetelmien taustaan ja toimintamuotoihin sekä esittää aiempien tutkimusten tuloksia vertailupohjaksi saaduille tuloksille. Teoriaviitekehyksessä esitetään myös megatrendit ja niiden merkityksellisyys yritysten ennakoivassa strategiatyössä.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysin lähtökohtana on käytetty teoriaohjaavuutta eli haastattelut on analysoitu esitetyn teorian kautta sekä aiempiin tutkimustuloksiin vertaamalla.
Tämä tutkimuksen päätelmänä on, että ennakointityö ei ole vakiintunut systemaattiseksi menetelmäksi kajaanilaisten pk-yritysten strategiatyössä. Ennakoinnin menetelmät tunnetaan yrityksissä vaihtelevasti eikä niitä yleisesti ottaen hyödynnetä. Toisaalta yritykset, joiden toiminta on vakiintunutta ja menestyksekästä, eivät välttämättä koe hyötyvänsä ennakoinnista konkreettisella tasolla.
Tietoisuutta ennakoinnin hyödyistä sekä sen menetelmistä tulisi lisätä. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä kaupallistettavan palvelutuotteen suunnitteluprosessissa. Opinnäytteen kehittämistehtävän osuutena on laadittu ennakointiosaamisen valmennuspalvelutuote Business Model Canvas -menetelmää apuna käyttäen. Ennakointiosaamisen valmennuksen arvolupauksena on tarjota yrityksille ja organisaatioille työkaluja ennakointiosaamisen ja -valmiuksien kehittämiseen. Business Model Canvas aihion pohjalta on mahdollista aloittaa valmennuksellisen palvelun kaupallistamisprosessi.