Messuosaston visuaalisuuden merkitys ammattimessuilla messukävijöiden näkökulmasta : case Sähkö Valo Tele AV 2020 -messut
Kalliokoski, Emil (2020)
Kalliokoski, Emil
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kokevatko messukävijät messuosastojen visuaalisuuden tärkeäksi ammattimessuilla. Opinnäytetyö haki vastauksia kysymyksiin “Vaikuttaako messuosaston visuaalisuus messukävijän päätökseen vierailla messuosastoilla?”, “Minkälaisiin visuaalisiin elementteihin messukävijät kiinnittävät eniten huomiota?”, “Minkälaiset messuosastot erottuvat edukseen?”, “Minkälaiset elementit jäävät messukävijöiden mieleen heidän messuosastovierailunsa jälkeen?” ja “Minkälaiset puutteet ja epäkohdat messuosastoissa karkottavat messukävijät?”.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee messuja tapahtumana sekä näytteilleasettajien ja messukävijöiden erityispiirteitä. Toinen osuus käsittelee fyysisen ympäristön vaikutusta kuluttajiin ja työntekijöihin ympäristöpsykologian käsitysten mukaisesti. Kolmas osuus käsittelee messuosaston suunnittelua ja erilaisia suunnitteluun vaikuttavia visuaalisia elementtejä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoilla. Helmikuussa 2020 järjestetyillä Sähkö Tele Valo AV -messuilla tehtiin viisikymmentä satunnaishaastattelua. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin myös toimeksiantaja Messua Oy:n suunnittelijan haastattelua.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kolme merkittävintä visuaalista elementtiä, jotka messukävijät kokivat tärkeimmiksi, ja kolme elementtiä, jotka puolestaan toimivat luotaantyöntävinä tekijöinä. Tuloksien ja kehitysehdotusten avulla Messua Oy sai arvokasta tietoa siitä, mitä visuaalisia elementtejä asiakkaan messuosaston suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon ammattimessuissa, jotta asiakkaalle voidaan taata mahdollisimman onnistunut messuosallistuminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee messuja tapahtumana sekä näytteilleasettajien ja messukävijöiden erityispiirteitä. Toinen osuus käsittelee fyysisen ympäristön vaikutusta kuluttajiin ja työntekijöihin ympäristöpsykologian käsitysten mukaisesti. Kolmas osuus käsittelee messuosaston suunnittelua ja erilaisia suunnitteluun vaikuttavia visuaalisia elementtejä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoilla. Helmikuussa 2020 järjestetyillä Sähkö Tele Valo AV -messuilla tehtiin viisikymmentä satunnaishaastattelua. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin myös toimeksiantaja Messua Oy:n suunnittelijan haastattelua.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kolme merkittävintä visuaalista elementtiä, jotka messukävijät kokivat tärkeimmiksi, ja kolme elementtiä, jotka puolestaan toimivat luotaantyöntävinä tekijöinä. Tuloksien ja kehitysehdotusten avulla Messua Oy sai arvokasta tietoa siitä, mitä visuaalisia elementtejä asiakkaan messuosaston suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon ammattimessuissa, jotta asiakkaalle voidaan taata mahdollisimman onnistunut messuosallistuminen.