Psykoedukaatiopäivä peruskoulun yläluokille aiheena ortoreksia
Emma, Pukkinen; Fanni, Kuusinen (2020)
Emma, Pukkinen
Fanni, Kuusinen
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkijat halusivat valita ajankohtaisen aiheen, joka tuottaisi lisää tietoa nuorille. Aiheeksi muodostui ortoreksia osana muita syömishäiriöitä. Tutkimuksen tehtävänä oli edistää nuorten terveyttä sekä lisätä tietoa ortoreksiasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää psykoedukaatiopäivä peruskoulun yläluokille ortoreksiasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin näitä kysymyksiä: Mikä on ortoreksia? Mitä se pitää sisällään? Kuinka sitä hoidetaan ja mistä voi saada apua? Viitekehykseen oli myös otettu tietoa yleisesti syömishäiriöistä sekä psykoedukaatiosta toimintamallina. Keskeiset käsitteet toiminnallisessa opinnäytetyössä olivat ortoreksia, syömishäiriöt, terveyden edistäminen, psykoedukaatio sekä nuori. Tutkimukseen oli haettu tietoa eri hoitotieteellisistä tietokannoista sekä artikkeleista ja kirjallisuudesta. Lähteinä toimivat sekä kotimaiset että myös ulkomaiset luotettavat lähteet.
Toiminnallisen osuuden palautelomakkeista nousi se, että moni ei tiennyt aikaisemmin ortoreksiasta eikä siitä, että mitä se pitää sisällään. Moni myös koki saavansa paljon uutta tietoa. Nuoret pitivät aihetta mielenkiintoisena ja tärkeänä. Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät sekä tehtävät onnistuivat.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin näitä kysymyksiä: Mikä on ortoreksia? Mitä se pitää sisällään? Kuinka sitä hoidetaan ja mistä voi saada apua? Viitekehykseen oli myös otettu tietoa yleisesti syömishäiriöistä sekä psykoedukaatiosta toimintamallina. Keskeiset käsitteet toiminnallisessa opinnäytetyössä olivat ortoreksia, syömishäiriöt, terveyden edistäminen, psykoedukaatio sekä nuori. Tutkimukseen oli haettu tietoa eri hoitotieteellisistä tietokannoista sekä artikkeleista ja kirjallisuudesta. Lähteinä toimivat sekä kotimaiset että myös ulkomaiset luotettavat lähteet.
Toiminnallisen osuuden palautelomakkeista nousi se, että moni ei tiennyt aikaisemmin ortoreksiasta eikä siitä, että mitä se pitää sisällään. Moni myös koki saavansa paljon uutta tietoa. Nuoret pitivät aihetta mielenkiintoisena ja tärkeänä. Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät sekä tehtävät onnistuivat.