Palautteenanto johtamisessa ja kehittämisessä : -Opinnäytetyö YAMK
Ek, Rosanna (2020)
Lataukset:
Ek, Rosanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417082
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten esimies voi kehittää organisaation toimintaa palautteenannon avulla sekä miten esimies voi kehittyä itse palautteen antajana. Tarkoituksena oli laatia kehittämissuunnitelma organisaatioille hyödynnettäväksi työelämään palautteenantokäytänteiden kehittämiseen. Opinnäytetyölle ei ollut tilaajia eikä erillistä kohdeorganisaatiota, johon työ olisi tehty. Aihe valikoitui opinnäytetyön tekijän omista lähtökohdista käsin. Palautteenantoa tarkasteltiin johtamisen kehittämisen sekä esimiesviestinnän viitekehyksessä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tiedonhaku toteutettiin Finna, EBSCOhost, Julkari, Medic ja Proquest tietokannoista. Aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä analysoitiin yhteensä 24 aineistoa.
Kirjallisuuskatsauksen keskeiset tutkimustulokset osoittivat, että esimies voi itse kehittyä palautteenantajana pyytämällä palautetta, vastaanottamalla palautetta, reflektoimalla palautetta, hyödyntämällä digitaalisia sovelluksia palautteenannon tukena, osallistumalla palautteenantoa ja viestintää käsitteleviin koulutuksiin, käyttämällä erilaisia palautteenantoa varten kehitettyjä palautteenantomalleja sekä valmistelemalla palautteenantoa etukäteen, antamalla palautetta eri tavoilla ja harjoittelemalla palautteenantoa käytännön työssä. Lisäksi tutkimustuloksissa havaittiin, että esimies voi kehittää organisaation toimintaa palautteenannon avulla, sillä esimiehen palautteenannolla on edistäviä vaikutuksia organisaation työilmapiiriin, oppimiskulttuuriin, työhyvinvointiin ja työyhteisön yhteistyön lisääntymiseen sekä työntekijöiden motivaatioon, sitoutumiseen, tehokkuuteen ja suorituksen parantamiseen. Kehittämissuunnitelman kehittämisehdotukset mukailivat keskeisiä tutkimustuloksia.
Kehittämissuunnitelma tarjoaa organisaatioille kehittämisehdotuksia palautteenannon hyödyntämiseen sekä esimiesten palautteenantotaitojen kehittämiseen. Kehittämissuunnitelman avulla esimiehet voivat soveltaa ja harjoitella tutkimustulosten mukaisia hyväksi todettuja toimintatapoja palautteenantoa koskien sekä kehittää niitä edelleen.
Kirjallisuuskatsauksen keskeiset tutkimustulokset osoittivat, että esimies voi itse kehittyä palautteenantajana pyytämällä palautetta, vastaanottamalla palautetta, reflektoimalla palautetta, hyödyntämällä digitaalisia sovelluksia palautteenannon tukena, osallistumalla palautteenantoa ja viestintää käsitteleviin koulutuksiin, käyttämällä erilaisia palautteenantoa varten kehitettyjä palautteenantomalleja sekä valmistelemalla palautteenantoa etukäteen, antamalla palautetta eri tavoilla ja harjoittelemalla palautteenantoa käytännön työssä. Lisäksi tutkimustuloksissa havaittiin, että esimies voi kehittää organisaation toimintaa palautteenannon avulla, sillä esimiehen palautteenannolla on edistäviä vaikutuksia organisaation työilmapiiriin, oppimiskulttuuriin, työhyvinvointiin ja työyhteisön yhteistyön lisääntymiseen sekä työntekijöiden motivaatioon, sitoutumiseen, tehokkuuteen ja suorituksen parantamiseen. Kehittämissuunnitelman kehittämisehdotukset mukailivat keskeisiä tutkimustuloksia.
Kehittämissuunnitelma tarjoaa organisaatioille kehittämisehdotuksia palautteenannon hyödyntämiseen sekä esimiesten palautteenantotaitojen kehittämiseen. Kehittämissuunnitelman avulla esimiehet voivat soveltaa ja harjoitella tutkimustulosten mukaisia hyväksi todettuja toimintatapoja palautteenantoa koskien sekä kehittää niitä edelleen.