Havrebaserade mjölkförpackningar - En analys av havrebaserade kaffemjölksförpackningar
Dahlqvist, Aleksandra (2020)
Dahlqvist, Aleksandra
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417000
Tiivistelmä
Denna examensarbete är en analys av Oatlys havrebaserade kaffemjölksförpackningar. Utbudet av havrebaserade mjölkdrycker har stigit under åren tack vare miljöfrågor, och fortsätter växa hela tiden. I och med att det kommit så många olika tillverkare av havrebaserade mjölkprodukter till marknaden så måste företag stå ut från mängden. För att kunna stå ut från mängden, så använder företag förpackningar som ett verktyg. I detta arbete är begränsat till att analysera förpackningarna av Oatlys iKaffe, Kaslink Aito, Oddlygood Barista och Fazer Yosa fyllig. Syftet med detta arbete är att få en klarare bild om hur de olika havrebaserade produkternas förpackningar skiljer sig från varandra och vilka väsentliga skillnader eller likheter de har med Oatly. Arbetet är gjord med stöd av teori om varumärken och med hjälp av olika modeller som man kan analysera de olika designelementen förpackningarna har. Arbetets fokus är att analysera förpackningarnas design, men också att prova modellerna. I teoridelen behandlas varumärkens grunder, förpackningsdesign, visuell identitet, Porters femkraftsmodell, SWOT-analys och marknadsföringsmix. Som resultat kommer man fram till att de förpackningar som blir valda att analyseras inte har några drastiska skillnader, utan de följer ett liknande tema.