Yksikomponenttihartsin käyttö valutushartsauksessa
Nikkola, Aarni (2020)
Nikkola, Aarni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416964
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ABB Oy:lle. Tämän työn tarkoituksena on selvittää yksikomponenttihartsin soveltuvuutta Vaasan ABB:n Motors and Generators -yksikön valutushartsauksessa. Tutkittava yksikomponenttihartsi ei sisällä helposti syttyvää ja terveydelle haitallista styreeniä niin kuin nykyisin käytössä oleva kaksikomponenttihartsi. Työtä varten hartsattiin ja tutkittiin 12 staattoria yksikomponenttihartsin soveltuvuuden selvittämiseksi.
Hartsaus on sähkömoottoreiden valmistuksen vaihe, jossa staattoripaketit kyllästetään hartsilla. Hartsi suojaa staattoria kosteudelta, kuumuudelta, tärinöiltä, kulumiselta ja kemikaaleilta. Staattori on sähkömoottorin osa, joka saa siihen johdetulla sähkövirralla aikaan roottoria liikuttavan sähkökentän. Vaasan ABB:n Motors and Generators -yksikön hartsaamossa on käytössä valutus- ja upotuskyllästysmenetelmät.
Hartsitestien perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että tutkittava yksikomponenttihartsi ei sovellu sen nykyisillä ominaisuuksillaan Vaasan ABB:n hartsaamon valutuskyllästykseen. Yksikomponenttihartsin korkea viskositeetti aiheuttaa liian pitkäkestoisen staattorin hartsausprosessin ajan. Hartsattujen staattoreiden osittaispurkausmittauksista voitiin tehdä havainto, että osalla yksikomponenttihartsilla hartsatuista staattoreista oli matalia osittaispurkausten syttymisjännitteitä. Jatkotutkimuksia tarvitaan, jotta yksikomponenttihartsin hartsaustuloksista saadaan enemmän tietoa.
Hartsaus on sähkömoottoreiden valmistuksen vaihe, jossa staattoripaketit kyllästetään hartsilla. Hartsi suojaa staattoria kosteudelta, kuumuudelta, tärinöiltä, kulumiselta ja kemikaaleilta. Staattori on sähkömoottorin osa, joka saa siihen johdetulla sähkövirralla aikaan roottoria liikuttavan sähkökentän. Vaasan ABB:n Motors and Generators -yksikön hartsaamossa on käytössä valutus- ja upotuskyllästysmenetelmät.
Hartsitestien perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että tutkittava yksikomponenttihartsi ei sovellu sen nykyisillä ominaisuuksillaan Vaasan ABB:n hartsaamon valutuskyllästykseen. Yksikomponenttihartsin korkea viskositeetti aiheuttaa liian pitkäkestoisen staattorin hartsausprosessin ajan. Hartsattujen staattoreiden osittaispurkausmittauksista voitiin tehdä havainto, että osalla yksikomponenttihartsilla hartsatuista staattoreista oli matalia osittaispurkausten syttymisjännitteitä. Jatkotutkimuksia tarvitaan, jotta yksikomponenttihartsin hartsaustuloksista saadaan enemmän tietoa.