Palvelumuotoilu kaupunkikeskustan markkinointiviestinnän kehittämisessä
Manninen, Ilona (2020)
Manninen, Ilona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416956
Tiivistelmä
Kouvolan Ydinkeskusta ry:n tehtävänä on kehittää ja elävöittää Kouvolan keskusta-alueen toimintaa yhdessä Kouvolan kaupungin, yrittäjien, kiinteistön omistajien ja asukkaiden kanssa. Kaupankäynti keskustassa on viime vuosina hiljentynyt. Muun muassa verkkokaupan kasvu ja keskustan ulkopuolelle kohonnut kauppakeskus Veturi ovat vähentäneet keskustan asiakkaita ja yrityksiä. Kesällä 2019 järjestetyt Kouvolan Asuntomessut tarjosivat haasteen ja mahdollisuuden piristää Kouvolan keskustan kävijämääriä ja liiketoimintaa.
Tämän työn tavoitteena oli kehittää Kouvolan Asuntomessujen ajaksi konsepti, jonka avulla asuntomessujen vieraita saataisiin houkuteltua Kouvolan ydinkeskustan palvelujen käyttäjiksi. Tutkimuskysymyksenä oli, miten Kouvolan Ydinkeskusta ry voi auttaa parantamaan keskustayritysten näkyvyyttä ja houkuttelevuutta Asuntomessujen aikana. Alakysymyksiä olivat miten palvelumuotoilun keinoilla näkyvyyttä ja houkuttelevuutta voidaan kehittää, kun käytettävissä olevat resurssit ovat pienet sekä millaisia tarpeita ja motiiveja erilaisilla messuvierailla on ja miten niitä voidaan käyttää hyväksi markkinointiviestinnän suunnittelussa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka lisäksi käytettiin olemassa olevaa kvantitatiivista tutkimustietoa, kuten aiempien Asuntomessujen tutkimuksia. Kehittämis- ja tiedonhankintakeinoina hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, jotka auttavat ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja kehittämään palvelua vastaamaan tarpeisiin. Asiakasymmärrystä hankittiin puolistukturoitujen haastattelujen ja työpajojen avulla. Lisäksi näillä menetelmillä koottujen aineistojen pohjalta luotiin persoonaprofiileja ja skenaarioita. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistettiin sekä potentiaalisia Asuntomessu-vieraita että Kouvolan ydinkeskustan yrittäjiä.
Työn tuloksena syntyi markkinointikonsepti, jossa keskeistä on parantaa Kouvolan keskustan palvelujen löydettävyyttä. Avuksi otettiin muun muassa Google Maps -karttapalvelu, johon koottiin messujen ajaksi oma kartta. Kartasta ydinkeskustan palvelut ja tapahtumat lisätietoineen olivat helposti löydettävissä. Lisäksi konseptiin kuuluivat palvelupaketit, joilla keskustan tarjontaa markkinointiin verkossa eri persoonaprofiilien tarpeisiin keskittyen. Asuntomessujen ajaksi rekrytoitiin myös kaksi e-markkinointivastaavaa. Palvelukonseptin vahvistamiseksi ydinkeskustan yrittäjille tuotettiin kohderyhmä- ja markkinointiopas, jossa hyödynnettiin muun muassa tutkimusten, haastattelujen ja työpajojen antia.
Tämän työn tavoitteena oli kehittää Kouvolan Asuntomessujen ajaksi konsepti, jonka avulla asuntomessujen vieraita saataisiin houkuteltua Kouvolan ydinkeskustan palvelujen käyttäjiksi. Tutkimuskysymyksenä oli, miten Kouvolan Ydinkeskusta ry voi auttaa parantamaan keskustayritysten näkyvyyttä ja houkuttelevuutta Asuntomessujen aikana. Alakysymyksiä olivat miten palvelumuotoilun keinoilla näkyvyyttä ja houkuttelevuutta voidaan kehittää, kun käytettävissä olevat resurssit ovat pienet sekä millaisia tarpeita ja motiiveja erilaisilla messuvierailla on ja miten niitä voidaan käyttää hyväksi markkinointiviestinnän suunnittelussa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka lisäksi käytettiin olemassa olevaa kvantitatiivista tutkimustietoa, kuten aiempien Asuntomessujen tutkimuksia. Kehittämis- ja tiedonhankintakeinoina hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, jotka auttavat ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja kehittämään palvelua vastaamaan tarpeisiin. Asiakasymmärrystä hankittiin puolistukturoitujen haastattelujen ja työpajojen avulla. Lisäksi näillä menetelmillä koottujen aineistojen pohjalta luotiin persoonaprofiileja ja skenaarioita. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistettiin sekä potentiaalisia Asuntomessu-vieraita että Kouvolan ydinkeskustan yrittäjiä.
Työn tuloksena syntyi markkinointikonsepti, jossa keskeistä on parantaa Kouvolan keskustan palvelujen löydettävyyttä. Avuksi otettiin muun muassa Google Maps -karttapalvelu, johon koottiin messujen ajaksi oma kartta. Kartasta ydinkeskustan palvelut ja tapahtumat lisätietoineen olivat helposti löydettävissä. Lisäksi konseptiin kuuluivat palvelupaketit, joilla keskustan tarjontaa markkinointiin verkossa eri persoonaprofiilien tarpeisiin keskittyen. Asuntomessujen ajaksi rekrytoitiin myös kaksi e-markkinointivastaavaa. Palvelukonseptin vahvistamiseksi ydinkeskustan yrittäjille tuotettiin kohderyhmä- ja markkinointiopas, jossa hyödynnettiin muun muassa tutkimusten, haastattelujen ja työpajojen antia.