Myynnin ja markkinoinnin materiaalit B2B-etämyynnissä. Case: Air D Fin Oy
Hämäläinen, Janina (2020)
Hämäläinen, Janina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416925
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee B2B-myynnin ja -markkinoinnin materiaaleja visuaalisuuden ja etämyynnin näkökulmasta. Työ on toteutettu toimeksiantona suomalaiselle ilmanvaihtoalan yritykselle. Kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda ammattimaiset, visuaaliset ja toimeksiantajalle helposti hyödynnettävissä olevat materiaalit pääasiassa etämyyntinä tapahtuvaan uusasiakashankintaan. Työ toteutettiin toimeksiantajan toiveet ja tarpeet huomioon ottaen, ja yrityksen kansainvälisen strategian johdosta materiaalit on tehty sekä suomen- että englanninkielisinä. Niiden tarkoitus on mahdollistaa tehokas ja hedelmällinen uusasiakashankinnan prosessi digitaalisia viestimiä ja kanavia käyttäen, mikä pitkällä aikavälillä kehittäisi ja edesauttaisi yrityksen liiketoimintaa ja kannattavuutta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään B2B-myynnin ominaispiirteitä ja etämyynnin haasteita, mahdollisuuksia ja edellytyksiä. Lisäksi esitellään yrityksen toimiala, markkinatilanne ja kohderyhmät sekä tutkitaan nykytilannetta ja tulevaisuuden haasteita ja tavoitteita SWOT-analyysia hyödyntäen. Myyntipolkua jäsennellen pyritään selkeyttämään konkreettisia vaiheita ja tunnistamaan strategian vahvuuksia, heikkouksia ja kontaktipisteitä. Työssä läpikäydään myös yrityksen visuaalinen identiteetti ja värien ja typografian merkityksiä osana brändin ilmeen päivitystä.
Työn ohessa tuodaan esille myyntistrategiassa huomioon otettavia seikkoja, ehdotuksia ja toimintatapoja etämyyntiin, luottamuksen ja laatumielikuvan rakentamiseen ja vahvistamiseen sekä visuaalisen identiteetin tehokkaaseen hyödyntämiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään B2B-myynnin ominaispiirteitä ja etämyynnin haasteita, mahdollisuuksia ja edellytyksiä. Lisäksi esitellään yrityksen toimiala, markkinatilanne ja kohderyhmät sekä tutkitaan nykytilannetta ja tulevaisuuden haasteita ja tavoitteita SWOT-analyysia hyödyntäen. Myyntipolkua jäsennellen pyritään selkeyttämään konkreettisia vaiheita ja tunnistamaan strategian vahvuuksia, heikkouksia ja kontaktipisteitä. Työssä läpikäydään myös yrityksen visuaalinen identiteetti ja värien ja typografian merkityksiä osana brändin ilmeen päivitystä.
Työn ohessa tuodaan esille myyntistrategiassa huomioon otettavia seikkoja, ehdotuksia ja toimintatapoja etämyyntiin, luottamuksen ja laatumielikuvan rakentamiseen ja vahvistamiseen sekä visuaalisen identiteetin tehokkaaseen hyödyntämiseen tulevaisuudessa.