Organisaatiokulttuurin johtaminen arvojen jalkauttamisen kautta johdon eri tasoilla Case Nordea Business Banking
Nuuttila, Elina (2020)
Nuuttila, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416913
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Pohjoismainen Pankki Nordea Pankki OYJ. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten arvojen jalkauttaminen organisaatiossa oli edennyt niiden lanseeraamisen jälkeen. Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia arvojen jalkauttamisen tehostamiseen.
Lähteinä on käytetty monipuolisesti alan eri kirjallisuus- ja verkkojulkaisuja. Teoreettisina päälähteinä on käytetty Edgar, Sheinin ja Tero Kauppisen malleja arvojen jalkauttamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta. Teemat oli koottu teorian kautta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineiston sisältöanalyysia.
Tärkeimpiä esille nousseita seikkoja oli, esimiesten vahva sitoutuminen arvoihin ja niiden mukaiseen toimintaan. Esimiesten vahva halu toimia esimerkillisesti. Arvoja otettiin esille, mutta niiden huomioimista voisi tehostaa. Arvojen konkretisointi ja johdonmukainen seuranta oli vielä kesken. Arvojen ottaminen mukaan osaksi palautejärjestelmää nousi esille haastatteluista.
Arvojen jalkauttaminen oli vaiheessa, mikä on tyypillistä, kun niiden asettamisesta oli puolitoista vuotta. Arvot oli hyvin sisäistetty ja ne koettiin jokaisella johdon tasolla tärkeäksi. Arvojen välillä oli lievää epätasapainoa, johtuen siitä, että osa koettiin selkeämmiksi ja helpommiksi johtaa. Aineiston perusteella johtajat tunnistivat, että töitä on vielä ja sitä ollaan valmiita tekemään.
Jatkotoimenpiteinä olisi hyvä pohtia, miten arvoja voidaan konkreettisesti muuntaa tavoitteiksi, niin yksikkö kuin yksilötasoilla, millaista seurantaa ja palkitsemista halutaan toteuttaa arvojen näkökulmasta.
Lähteinä on käytetty monipuolisesti alan eri kirjallisuus- ja verkkojulkaisuja. Teoreettisina päälähteinä on käytetty Edgar, Sheinin ja Tero Kauppisen malleja arvojen jalkauttamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta. Teemat oli koottu teorian kautta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineiston sisältöanalyysia.
Tärkeimpiä esille nousseita seikkoja oli, esimiesten vahva sitoutuminen arvoihin ja niiden mukaiseen toimintaan. Esimiesten vahva halu toimia esimerkillisesti. Arvoja otettiin esille, mutta niiden huomioimista voisi tehostaa. Arvojen konkretisointi ja johdonmukainen seuranta oli vielä kesken. Arvojen ottaminen mukaan osaksi palautejärjestelmää nousi esille haastatteluista.
Arvojen jalkauttaminen oli vaiheessa, mikä on tyypillistä, kun niiden asettamisesta oli puolitoista vuotta. Arvot oli hyvin sisäistetty ja ne koettiin jokaisella johdon tasolla tärkeäksi. Arvojen välillä oli lievää epätasapainoa, johtuen siitä, että osa koettiin selkeämmiksi ja helpommiksi johtaa. Aineiston perusteella johtajat tunnistivat, että töitä on vielä ja sitä ollaan valmiita tekemään.
Jatkotoimenpiteinä olisi hyvä pohtia, miten arvoja voidaan konkreettisesti muuntaa tavoitteiksi, niin yksikkö kuin yksilötasoilla, millaista seurantaa ja palkitsemista halutaan toteuttaa arvojen näkökulmasta.