Asiakaslähtöisen yritysyhteistyön kehittäminen Hopen Lahden toimipisteessä : Yhteissuunnittelua hyödyntävän toimintamallin testaus
Kallioinen, Sanni (2020)
Kallioinen, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416886
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tutkia hyväntekeväisyysjärjestön johtamista ja hyödyntää tätä tietoa kehitettäessä asiakaslähtöistä yritysyhteistyön toimintamallia Hope ry:n Lahden toimipisteessä. Tausta-ajatuksena työssä kulkee se, että hyväntekeväisyysjärjestön yritysyhteistyön motiivina tulisi aina olla järjestön asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen ja yhteiseen hyvään tähtääminen. Työssä testattiin ajatusta yritysyhteistyön toimintamallista, jossa osallistetaan yhteistyöhön lähtevän yrityksen työntekijöitä yhteistyön suunnittelussa, jotta voidaan luoda syvempi ymmärrys Hopen asiakaskunnasta ja näin saada aikaan aito halu auttaa. Samalla annetaan mahdollisuus merkityksellisen työn tekemiseen, joka vaikuttaa positiivisesti niin työhyvinvointiin kuin arvostukseen työnantajaa kohtaan.
Lähdekirjallisuuden pohjalta luotiin käsitys humanistisesta johtamismallista, joka on luonteeltaan tasa-arvoista, toisia kunnioittavaa ja arvostavaa, kannustavaa sekä hyvää vuorovaikutusta vaalivaa. Tämä johtamismalli otettiin vallitsevaksi toiminta-ajatukseksi yhteissuunnittelutyöpajoihin, joissa tuotiin Hopen asiakaskuntaa tutuksi yhteistyökumppanille ja luotiin yritykselle sopiva auttamisen keino.
Kehittämishankkeessa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Tietoa kerättiin asiakashaastattelun ja havainnoinnin avulla ja kerättyä tietoa hyödynnettiin asiakasprofiilien tekemisessä ja yhteissuunnittelutyöpajojen taustana. Työpajoja järjestettiin yhteensä kolme ja niitä kehitettiin aina saatujen kokemusten pohjalta.
Lopputuloksena selvisi, että hyväntekeväisyysjärjestön johtamisen tulisi olla aina ihmislähtöistä ja tämä johtamismalli voidaan siirtää työpajatyöskentelyn avulla myös yritysyhteistyön lähtökohdaksi, jotta voidaan luoda aito halu auttaa. Yhteissuunnittelu toimi erinomaisesti yritysyhteistyön suunnittelussa, kun ihmisiä pystyttiin osallistamaan hyvän tekemiseen.
Lähdekirjallisuuden pohjalta luotiin käsitys humanistisesta johtamismallista, joka on luonteeltaan tasa-arvoista, toisia kunnioittavaa ja arvostavaa, kannustavaa sekä hyvää vuorovaikutusta vaalivaa. Tämä johtamismalli otettiin vallitsevaksi toiminta-ajatukseksi yhteissuunnittelutyöpajoihin, joissa tuotiin Hopen asiakaskuntaa tutuksi yhteistyökumppanille ja luotiin yritykselle sopiva auttamisen keino.
Kehittämishankkeessa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Tietoa kerättiin asiakashaastattelun ja havainnoinnin avulla ja kerättyä tietoa hyödynnettiin asiakasprofiilien tekemisessä ja yhteissuunnittelutyöpajojen taustana. Työpajoja järjestettiin yhteensä kolme ja niitä kehitettiin aina saatujen kokemusten pohjalta.
Lopputuloksena selvisi, että hyväntekeväisyysjärjestön johtamisen tulisi olla aina ihmislähtöistä ja tämä johtamismalli voidaan siirtää työpajatyöskentelyn avulla myös yritysyhteistyön lähtökohdaksi, jotta voidaan luoda aito halu auttaa. Yhteissuunnittelu toimi erinomaisesti yritysyhteistyön suunnittelussa, kun ihmisiä pystyttiin osallistamaan hyvän tekemiseen.