Leikki astuu ulos laatikosta - Leikki- ja oppimisympäristön kehittäminen Sipoon varhaiskasvatuksessa
Nyman, Hanne (2020)
Nyman, Hanne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää fyysisen oppimisympäristön merkitystä varhaiskasvatuksessa leikin näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä perusteluja fyysisen leikki- ja oppimisympäristöjen vaikuttavuudesta alan tutkimustiedon ja konkreettisen kehittämistyön avulla. Kehittämistyöllä haluttiin myös selvittää Hannelandian tilamuotoilun vaikuttavuutta lasten leikkiin sekä aikuisten pedagogiseen toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sipoon varhaiskasvatuksen ja Hannelandian välillä, jossa palvelumuotoilun menetelmien avulla rakennettiin koulutuskokonaisuus Koko kunta leikkii -kehittämisohjelmaan.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu erityisesti oppimisympäristön ja leikin teoriaan. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia, opinnäytetyön tekijän omakohtaista tietoa ja kokemusta alalta sekä haastatteluja.
Kehittämisprojekti toteutettiin kesäkuun 2019 ja toukokuun 2020 välisenä aikana. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö valmistui suunnitelman mukaisesti toukokuussa 2020.
Kehittämistyö osoitti, että fyysisellä leikki- ja oppimisympäristöllä on suurta vaikutusta lasten leikkiin, leikin laatuun sekä aikuisten leikkiin osallistumiseen. Leikit monipuolistuivat ja tulivat pitkäkestoisemmiksi.
Sipoon varhaiskasvatus oli tyytyväinen Hannelandian tilamuotoilumalliin ja tekemääni konkreettiseen kehittämistyöhön sekä yhteistyössä toteutettuun videoon. Hannelandian koulutus vaikutti laaja-alaisesti varhaiskasvatuksen leikki- ja oppimisympäristöihin, joiden seurauksena leikki ja leikkipedagogiikka varhaiskasvatuksen toiminnassa vahvistuivat.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sipoon varhaiskasvatuksen ja Hannelandian välillä, jossa palvelumuotoilun menetelmien avulla rakennettiin koulutuskokonaisuus Koko kunta leikkii -kehittämisohjelmaan.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu erityisesti oppimisympäristön ja leikin teoriaan. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia, opinnäytetyön tekijän omakohtaista tietoa ja kokemusta alalta sekä haastatteluja.
Kehittämisprojekti toteutettiin kesäkuun 2019 ja toukokuun 2020 välisenä aikana. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö valmistui suunnitelman mukaisesti toukokuussa 2020.
Kehittämistyö osoitti, että fyysisellä leikki- ja oppimisympäristöllä on suurta vaikutusta lasten leikkiin, leikin laatuun sekä aikuisten leikkiin osallistumiseen. Leikit monipuolistuivat ja tulivat pitkäkestoisemmiksi.
Sipoon varhaiskasvatus oli tyytyväinen Hannelandian tilamuotoilumalliin ja tekemääni konkreettiseen kehittämistyöhön sekä yhteistyössä toteutettuun videoon. Hannelandian koulutus vaikutti laaja-alaisesti varhaiskasvatuksen leikki- ja oppimisympäristöihin, joiden seurauksena leikki ja leikkipedagogiikka varhaiskasvatuksen toiminnassa vahvistuivat.