Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman laatiminen : Case: Hierontaterapia Raikas
Suomela, Maija (2020)
Suomela, Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416861
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä Hierontaterapia Raikkaalle, joka on Oulussa toimiva hierontapalveluita tarjoava yritys. Työn tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen digitaalista markki-nointia luomalla sen käyttöön digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, johon sen markkinointia voidaan jatkossa pohjata. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toimeksiantajalle tehtävästä toiminnallisesta osuudesta.
Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin kehitystä, outbound- ja inbound-markkinoinnin eroja sekä sisältömarkkinointia. Teoriaosuudessa käydään läpi myös digitaalisen markkinoinnin eri kanavia: verkkosivuja, hakukonemarkkinointia, sosiaalista mediaa, sähköposti- ja mobiilimarkkinointia. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-malli sisältää kuusi eri suunnitteluvaihetta, jotka käydään läpi vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa haastateltiin toimeksiantajaa teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyön tietoperustan ja teemahaastattelun pohjalta kohdeyritykselle laadittiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka on tehty teoriassa esitellyn SOSTAC-mallin mukaan. Suunnitelma sisältää erilaisia yrityksen nykytilaa kartoittavia analyysejä, asetetut tavoitteet, markkinointistrategian, valinnat eri kanavissa tehtävistä toimenpiteistä sekä toimintasuunnitelman. Lopuksi tavoitteille laadittiin mittarit ja suunniteltiin niiden seurantaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin kehitystä, outbound- ja inbound-markkinoinnin eroja sekä sisältömarkkinointia. Teoriaosuudessa käydään läpi myös digitaalisen markkinoinnin eri kanavia: verkkosivuja, hakukonemarkkinointia, sosiaalista mediaa, sähköposti- ja mobiilimarkkinointia. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-malli sisältää kuusi eri suunnitteluvaihetta, jotka käydään läpi vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa haastateltiin toimeksiantajaa teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyön tietoperustan ja teemahaastattelun pohjalta kohdeyritykselle laadittiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka on tehty teoriassa esitellyn SOSTAC-mallin mukaan. Suunnitelma sisältää erilaisia yrityksen nykytilaa kartoittavia analyysejä, asetetut tavoitteet, markkinointistrategian, valinnat eri kanavissa tehtävistä toimenpiteistä sekä toimintasuunnitelman. Lopuksi tavoitteille laadittiin mittarit ja suunniteltiin niiden seurantaa.