Market Opportunities in Smart Cities
Boman, Alec (2020)
Boman, Alec
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416850
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin markkinamahdollisuuksia “Smart” kaupungeissa. “Smart” kaupungeilla tarkoitetaan kaupunkeja, jotka ovat ottaneet käyttöön viimeisintä teknologiaa ja sensoreita päivittäisten toimintojensa tueksi. Näiden teknologioiden avulla kaupungit voivat saavuttaa merkittäviä säästöjä toiminnoissaan ajan ja rahan suhteen. Lisäksi nämä voivat auttaa kaupunkeja vähentämään päästöjään ja ympäristövaikutustaan.
Opinnäytetyö toteutettiin käytännön tutkimuksella. Ensimmäiseksi tutkittiin parhaita tekniikoita markkinamahdollisuuksien tunnistamiseen kirjallisuudesta ja erinäisistä lähteistä. Kirjallisuustutkimuksen jälkeen suoritettiin analyysi, joka pohjautui kirjallisuustutkimuksessa luotuun käsitteelliseen viitekehykseen. Analyysista saatujen tietojen perusteella kohdeyritykselle tehtiin johtopäätökset ja ehdotukset tulevaisuutta varten.
Markkinamahdollisuuksia “Smart” kaupungeissa tutkittiin Esithoughtlab tutkimusyhtiön laajan tutkimuksentuloksistakuin myös muista kohdeyrityksen antamista lähteistä. Työn tulosten perusteella kohdeyrityksellä tulisi olla parempi ymmärrys mihin investoida “Smart” kaupungeissa. Näiden markkinoiden on odotettu kasvavan tulevaisuudessa jatkuvan kaupungistumisen myötä, joten aika tutkimukselle oli erittäin hyvä. Koska “Smart” kaupunkien markkinat ovat vielä uudet niin ennen markkinoille siirtymistä on hyvä tehdä kattavia tutkimuksia ajansäästämiseksi ja tehokkuuden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin käytännön tutkimuksella. Ensimmäiseksi tutkittiin parhaita tekniikoita markkinamahdollisuuksien tunnistamiseen kirjallisuudesta ja erinäisistä lähteistä. Kirjallisuustutkimuksen jälkeen suoritettiin analyysi, joka pohjautui kirjallisuustutkimuksessa luotuun käsitteelliseen viitekehykseen. Analyysista saatujen tietojen perusteella kohdeyritykselle tehtiin johtopäätökset ja ehdotukset tulevaisuutta varten.
Markkinamahdollisuuksia “Smart” kaupungeissa tutkittiin Esithoughtlab tutkimusyhtiön laajan tutkimuksentuloksistakuin myös muista kohdeyrityksen antamista lähteistä. Työn tulosten perusteella kohdeyrityksellä tulisi olla parempi ymmärrys mihin investoida “Smart” kaupungeissa. Näiden markkinoiden on odotettu kasvavan tulevaisuudessa jatkuvan kaupungistumisen myötä, joten aika tutkimukselle oli erittäin hyvä. Koska “Smart” kaupunkien markkinat ovat vielä uudet niin ennen markkinoille siirtymistä on hyvä tehdä kattavia tutkimuksia ajansäästämiseksi ja tehokkuuden saavuttamiseksi.