Alle 3-vuotiaiden lasten osallisuus Pilke päiväkoti Pikkuponissa
Hautala, Iida-Maria (2020)
Hautala, Iida-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316729
Tiivistelmä
Uudistuneen varhaiskasvatuslain sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman myötä lasten osallisuutta on alettu painottamaan entistä enemmän varhaiskasvatuksen toiminnassa. Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä alle 3-vuotiaiden osallisuus on varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta, ja miten lasten osallisuuttaan voidaan edistää Pilke päiväkoti Pikkuponissa.
Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen määrittelystä, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurista ja henkilöstöstä. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu myös kuvaus osallisuudesta, sen moniulotteisuudesta, lapsen osallisuuteen liittyvistä tekijöistä varhaiskasvatuksessa sekä katsaus alle 3-vuotiaiden lasten kehityksestä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Pilkettä varhaiskasvattajana, sen arvoja sekä Pilke päiväkoti Pikkuponia. Tutkimukseen osallistui kolmen lapsiryhmän varhaiskasvatuksen opettajat Pilke päiväkoti Pikkuponissa. Tutkimus tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmäsuuntauksella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksesta nousi selkeästi esille, että varhaiskasvatuksen opettajat tiedostivat lapsen osallisuuden moniulotteisuuden. Lasten osallisuutta pidettiin tärkeänä ja sen toteutumiseen myös kiinnitettiin erityistä huomiota päiväkodin toiminnassa. Alle 3-vuotiaiden osallisuus näkyy päiväkodin arjessa monipuolisesti eri tilanteissa. Lasten kiinnostuksen kohteiden havainnointi sekä mielipiteiden kuunteleminen oli yksi merkittävä keino osallistaa lasta toiminnan suunnittelussa. Lasten osallisuutta haluttiin edistää etenkin pienryhmätoiminnan vahvistamisella ja kehittämisellä.
Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen määrittelystä, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurista ja henkilöstöstä. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu myös kuvaus osallisuudesta, sen moniulotteisuudesta, lapsen osallisuuteen liittyvistä tekijöistä varhaiskasvatuksessa sekä katsaus alle 3-vuotiaiden lasten kehityksestä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Pilkettä varhaiskasvattajana, sen arvoja sekä Pilke päiväkoti Pikkuponia. Tutkimukseen osallistui kolmen lapsiryhmän varhaiskasvatuksen opettajat Pilke päiväkoti Pikkuponissa. Tutkimus tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmäsuuntauksella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksesta nousi selkeästi esille, että varhaiskasvatuksen opettajat tiedostivat lapsen osallisuuden moniulotteisuuden. Lasten osallisuutta pidettiin tärkeänä ja sen toteutumiseen myös kiinnitettiin erityistä huomiota päiväkodin toiminnassa. Alle 3-vuotiaiden osallisuus näkyy päiväkodin arjessa monipuolisesti eri tilanteissa. Lasten kiinnostuksen kohteiden havainnointi sekä mielipiteiden kuunteleminen oli yksi merkittävä keino osallistaa lasta toiminnan suunnittelussa. Lasten osallisuutta haluttiin edistää etenkin pienryhmätoiminnan vahvistamisella ja kehittämisellä.