Oulun ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja myynnin tradenomien sijoittuminen työelämään
Piri, Jenna; Räsänen, Anni (2020)
Piri, Jenna
Räsänen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316681
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Oulun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä opiskelleiden markkinoinnin ja myynnin tradenomien sijoittumista työelämään. Tutkimuksen tavoitteena on saada tarkempaa tietoa markkinoinnin myynnin valmistuneista tradenomeista, jotka ovat aloittaneet opiskelunsa vuosina 2013–2016. Tutkimuskysymyksiä ovat: missä valmistuneet markkinoinnin ja myynnin opiskelijat nykyisin työskentelevät ja millaisia työtehtäviä he tekevät. Tutkimuksella selvitetään myös, mikä vaikuttaa heidän työllistymiseensä. Lisäksi kartoitetaan, miten markkinoinnin ja myynnin osaamispolku vastaa työelämän tarpeita ja millaiseksi markkinoinnin ja myynnin opintojen tulisi kehittyä tulevaisuudessa. Työn toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä toimiva markkinoinnin ja myynnin osaamispolkutiimi.
Lähtökohtana tutkimukselle olivat aikaisemmat saman aihealueen tutkimukset, jotka toimivat myös osana opinnäytetyön tietoperustaa. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu myös markkinoinnin ja myynnin opinnoista, jossa käsitellään opintojen suunnittelun lisäksi opintojen rakennetta sekä Oulun ammattikorkeakoulun toteuttamaa työelämäyhteistyötä. Tietoperustassa kerrotaan markkinoinnin ja myynnin tradenomien yleisimpiä työtehtäviä eri aloilta sekä tarkastellaan työllisyyttä yleisesti tradenomien keskuudessa. Lisäksi tietoperustassa käsitellään työelämän tarpeita sekä markkinoinnin trendejä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siinä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Webropol-ohjelmalla luotu kyselylomake lähetettiin 143 kohderyhmän jäsenelle sähköpostitse. Kyselyyn vastauksia saatiin 36 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 25 prosenttia.
Tuloksista selviää, että suurin osa vastaajista on työllistynyt Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Tavallisimpia työtehtäviä ovat digimarkkinoinnin suunnittelu, sisällöntuotanto sekä myyntityö eri toimialoilla. Työllistymiseen positiivisesti vaikuttaviksi tekijöiksi koetaan esimerkiksi oma aktiivisuus, aiempi työkokemus, suhdeverkostot ja tutkinto-ohjelmaan sisältyvä harjoittelu. Koulutus koetaan vastaavan työelämän tarpeita melko hyvin. Koulutuksen kehittämisessä korostetaan digimarkkinoinnin käytännön taitoja.
Johtopäätöksissä tuodaan esille esimerkiksi ympäristöllisten tekijöiden sekä kohderyhmän vaikutusta tutkimustuloksiin. Tulosten mukaan opinnot antavat myös valmiudet työelämään ja työtehtävät eivät ole sidoksissa toimialaan. Pohdinnassa kehittämisideaksi toimeksiantajalle nousi tulevaisuuden opintojen kehittäminen käytännönläheisemmäksi.
Lähtökohtana tutkimukselle olivat aikaisemmat saman aihealueen tutkimukset, jotka toimivat myös osana opinnäytetyön tietoperustaa. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu myös markkinoinnin ja myynnin opinnoista, jossa käsitellään opintojen suunnittelun lisäksi opintojen rakennetta sekä Oulun ammattikorkeakoulun toteuttamaa työelämäyhteistyötä. Tietoperustassa kerrotaan markkinoinnin ja myynnin tradenomien yleisimpiä työtehtäviä eri aloilta sekä tarkastellaan työllisyyttä yleisesti tradenomien keskuudessa. Lisäksi tietoperustassa käsitellään työelämän tarpeita sekä markkinoinnin trendejä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siinä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Webropol-ohjelmalla luotu kyselylomake lähetettiin 143 kohderyhmän jäsenelle sähköpostitse. Kyselyyn vastauksia saatiin 36 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 25 prosenttia.
Tuloksista selviää, että suurin osa vastaajista on työllistynyt Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Tavallisimpia työtehtäviä ovat digimarkkinoinnin suunnittelu, sisällöntuotanto sekä myyntityö eri toimialoilla. Työllistymiseen positiivisesti vaikuttaviksi tekijöiksi koetaan esimerkiksi oma aktiivisuus, aiempi työkokemus, suhdeverkostot ja tutkinto-ohjelmaan sisältyvä harjoittelu. Koulutus koetaan vastaavan työelämän tarpeita melko hyvin. Koulutuksen kehittämisessä korostetaan digimarkkinoinnin käytännön taitoja.
Johtopäätöksissä tuodaan esille esimerkiksi ympäristöllisten tekijöiden sekä kohderyhmän vaikutusta tutkimustuloksiin. Tulosten mukaan opinnot antavat myös valmiudet työelämään ja työtehtävät eivät ole sidoksissa toimialaan. Pohdinnassa kehittämisideaksi toimeksiantajalle nousi tulevaisuuden opintojen kehittäminen käytännönläheisemmäksi.