Lappeenrannan Tennisseuran ja Savitaipaleen Tennisseuran valmennustoiminnan markkinoinnin edistäminen
Karhula, Leevi (2020)
Karhula, Leevi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316670
Tiivistelmä
Työn aiheena on Lappeenrannan Tennisseuran (LTS) ja Savitaipaleen Tennisseuran (StTS) valmennusten markkinoinnin edistäminen. Aihe valikoitui keskustelujen pohjalta toimeksiantajien edustajien kanssa, mille LTS:llä ja StTS:llä olisi tällä hetkellä tarvetta. Yhdessä seurojen yhteyshenkilöiden kanssa päädyimme kyseiseen aiheeseen, sillä molemmat seurat halusivat tietoa, miten jo valmennustoiminnassa mukana olevat pelaajat ovat löytäneet seuran valmennustoiminnan. Opinnäytetyön tarkoituksena on siis kartoittaa, mitkä markkinoinnin kanavat ovat toimivia ja mihin kanaviin kannattaa panostaa tulevaisuudessa pelaajarekrytoinnissa.
Tutkimustehtävät, joihin opinnäytetyö pyrkii vastaamaan ovat: 1. Mitkä ovat tehokkaimmat asiakashankinnan keinot/kanavat Lappeenrannan Tennisseuralla ja Savitaipaleen Tennisseuralla? 2. Mikä on tehokkain tapa saada pelaajia mukaan valmennustoimintaan? 3. Mitkä markkinoinnin kanavat ovat kokeilematta/hyödyntämättä pelaajahankinnassa?
Päädyimme toteuttamaan tutkimuksen määrällisenä – eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin Forms-kyselykaavakkeen avulla. Tutkimustulosten avulla ja niiden perusteella on tavoitteena parantaa/lisätä pelaajamääriä seurojen valmennustoiminnassa. Tutkimuksen analysoinnin apuna käytettiin SPSS-ohjelmistoa.
Työn teoriaosuudessa paneudutaan yleisesti tennikseen ilmiönä Suomessa, markkinointiin, urheilumarkkinointiin, seurojen markkinointiin sekä itse LTS:n ja StTS:n markkinointiin. Lisäksi kerron työssä LTS:stä ja StTS:stä sekä tutkimusmenetelmistä ja niiden luotettavuudesta. Työn lopussa käyn läpi saatuja tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä, joita tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä. Tulosten ja johtopäätöksien perusteella teen pohdintoja vastaamaan tutkimusongelmaan ja tutkimustehtäviin.
Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 70:lle henkilölle. Vastauksia saatiin yhteensä sekä LTS:ltä että StTS:ltä 44 kappaletta. Keskeisimmät tulokset olivat, että peräti 80% vastanneista oli kiinnostunut tenniksestä perheen/sukulaisen tai ystävän/tuttavan kautta. Myös jopa 82% vastanneista kertoi aloittaneensa tenniksen harrastamisen niin ikään perheensä tai ystävänsä kautta. Selkeänä jatkumona edellisille tuloksille 51% vastanneista oli kuullut seurojemme valmennustoiminnasta läheistensä kautta, mutta lisäksi jopa 38% oli kuullut/lukenut valmennustoiminnastamme nettisivujen tai lehden kautta. Tutkimustuloksista nousi myös esille yllättävänä faktana, ettei yksikään tutkimukseen osallistunut vastannut yhteenkään kysymykseen sosiaalista mediaa.
Johtopäätöksinä tällä hetkellä selkeästi tehokkaimmat keinot/tavat uusien pelaajien hankinnassa ovat jo valmennustoiminnassa mukana olevien pelaajien kommentointi, tiedottaminen ja yleisesti kertominen valmennustoiminnastamme perheelleen, sukulaisilleen, ystävilleen, tuttavilleen ja vaikka työkavereilleen. Tämä on tieto, jota kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa, esimerkiksi järjestämällä tapahtumia tai tilaisuuksia, joissa valmennustoiminnassa mukana olevat pelaajat pääsevät osallistamaan perheenjäseniään, sukulaisiaan ja ystäviään tenniksen pariin. Lisäksi nettisivut nousivat selkeästi, toimivaksi informaation kanavaksi valmennustoiminnan tiedottamisen suhteen, joten nettisivujen aktiivista päivittämistä kannattaa jatkaa ja tehostaa myös tulevaisuudessa.
Tutkimustehtävät, joihin opinnäytetyö pyrkii vastaamaan ovat: 1. Mitkä ovat tehokkaimmat asiakashankinnan keinot/kanavat Lappeenrannan Tennisseuralla ja Savitaipaleen Tennisseuralla? 2. Mikä on tehokkain tapa saada pelaajia mukaan valmennustoimintaan? 3. Mitkä markkinoinnin kanavat ovat kokeilematta/hyödyntämättä pelaajahankinnassa?
Päädyimme toteuttamaan tutkimuksen määrällisenä – eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin Forms-kyselykaavakkeen avulla. Tutkimustulosten avulla ja niiden perusteella on tavoitteena parantaa/lisätä pelaajamääriä seurojen valmennustoiminnassa. Tutkimuksen analysoinnin apuna käytettiin SPSS-ohjelmistoa.
Työn teoriaosuudessa paneudutaan yleisesti tennikseen ilmiönä Suomessa, markkinointiin, urheilumarkkinointiin, seurojen markkinointiin sekä itse LTS:n ja StTS:n markkinointiin. Lisäksi kerron työssä LTS:stä ja StTS:stä sekä tutkimusmenetelmistä ja niiden luotettavuudesta. Työn lopussa käyn läpi saatuja tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä, joita tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä. Tulosten ja johtopäätöksien perusteella teen pohdintoja vastaamaan tutkimusongelmaan ja tutkimustehtäviin.
Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 70:lle henkilölle. Vastauksia saatiin yhteensä sekä LTS:ltä että StTS:ltä 44 kappaletta. Keskeisimmät tulokset olivat, että peräti 80% vastanneista oli kiinnostunut tenniksestä perheen/sukulaisen tai ystävän/tuttavan kautta. Myös jopa 82% vastanneista kertoi aloittaneensa tenniksen harrastamisen niin ikään perheensä tai ystävänsä kautta. Selkeänä jatkumona edellisille tuloksille 51% vastanneista oli kuullut seurojemme valmennustoiminnasta läheistensä kautta, mutta lisäksi jopa 38% oli kuullut/lukenut valmennustoiminnastamme nettisivujen tai lehden kautta. Tutkimustuloksista nousi myös esille yllättävänä faktana, ettei yksikään tutkimukseen osallistunut vastannut yhteenkään kysymykseen sosiaalista mediaa.
Johtopäätöksinä tällä hetkellä selkeästi tehokkaimmat keinot/tavat uusien pelaajien hankinnassa ovat jo valmennustoiminnassa mukana olevien pelaajien kommentointi, tiedottaminen ja yleisesti kertominen valmennustoiminnastamme perheelleen, sukulaisilleen, ystävilleen, tuttavilleen ja vaikka työkavereilleen. Tämä on tieto, jota kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa, esimerkiksi järjestämällä tapahtumia tai tilaisuuksia, joissa valmennustoiminnassa mukana olevat pelaajat pääsevät osallistamaan perheenjäseniään, sukulaisiaan ja ystäviään tenniksen pariin. Lisäksi nettisivut nousivat selkeästi, toimivaksi informaation kanavaksi valmennustoiminnan tiedottamisen suhteen, joten nettisivujen aktiivista päivittämistä kannattaa jatkaa ja tehostaa myös tulevaisuudessa.