Ammatillisen henkilöbrändin määrittäminen ja visuaalisen identiteetin luominen
Laakkonen, Senni (2020)
Laakkonen, Senni
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316647
Tiivistelmä
Kilpailu työpaikoista on merkittävää. Erityisesti luovan alan tehtäviin hakijoita on huomattavasti enemmän kuin työpaikkoja olisi tarjolla. Tämänhetkisessä markkinointi- ja viestintäalan työmarkkinatilanteessa työpaikan saaminen edellyttää oman osaamisen esittämistä työnantajalle erottuvasti. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on ammatillisen henkilöbrändin määrittäminen ja sitä tukevan visuaalisen identiteetin luominen. Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda visuaalinen identiteetti opinnäytetyön tekijän omalle ammatilliselle henkilöbrändille, jota hyödyntäen on mahdollista tuottaa ammattimaista, yhdenmukaista ja erottuvaa ammatillista sisältöä. Työn toimeksiantajana toimii Luova toimisto Krea.
Opinnäytetyön produktina syntyvä visuaalinen identiteetti toteutetaan hyödyntämällä Alina Wheelerin esittämää brändäysprosessimallia, joka esitellään tietoperustan yhteydessä. Työn tietoperustassa käsitellään brändäysprosessin kannalta oleellinen teoria. Tietoa henkilöbrändeistä sekä visuaalisesta identiteetistä on kerätty alan kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista blogipostauksista ja muista internetlähteistä.
Teoriaosuutta seuraa toiminnallinen osuus, jossa hyödynnettävä brändäysprosessi esitellään ja toteutetaan vaihe vaiheelta. Osana viisivaiheista brändäysprosessia suoritetaan laaja-alainen taustatutkimus, jonka kautta pyritään ymmärtämään brändin kohdetta eli opinnäytetyön tekijää, markkinoinnin ja viestinnän toimialaa sekä brändin kohderyhmää. Tutkimuksen kautta selvitetään, miten kyseisen toimialan työnhaussa on mahdollista erottua ja minkälaisia edellytyksiä toimiala sekä kohderyhmä asettavat alalle hakeutuvalle työntekijälle. Taustatutkimuksen tietoperustan kokoamisessa hyödynnetään syvähaastattelua, jonka kautta pyritään keräämään työelämälähtöisiä näkökulmia markkinointi- ja viestintäalaan sekä brändin kohderyhmään liittyen.
Taustatutkimuksella kerätyn ymmärryksen avulla luodaan brändistrategia, jota hyödynnetään visuaalisen identiteetin suunnittelussa. Tämän jälkeen toteutetaan identiteettiä konkreettisesti havainnollistavat kosketuspisteet, jonka jälkeen visuaalinen identiteetti esitellään kohderyhmän edustajille ja testataan sen onnistumista sille asetettujen tavoitteiden kautta. Työssä esiteltävä brändäysprosessi on toteutettu 17.2.2020 – 27.5.2020 välisenä aikana.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy kohderyhmälähtöinen työnhakua tukeva visuaalinen identiteetti, joka toimii oleellisena erottautumiskeinona nykyajan luovan alan työnhakijalle. Tekijän sekä kohderyhmän edustajien mielestä visuaalinen identiteetti on onnistunut ja työlle asetettu päätavoite täyttyy. Luotu visuaalinen identiteetti on ammattimainen, yhdenmukainen ja erottautuva.
Opinnäytetyön produktina syntyvä visuaalinen identiteetti toteutetaan hyödyntämällä Alina Wheelerin esittämää brändäysprosessimallia, joka esitellään tietoperustan yhteydessä. Työn tietoperustassa käsitellään brändäysprosessin kannalta oleellinen teoria. Tietoa henkilöbrändeistä sekä visuaalisesta identiteetistä on kerätty alan kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista blogipostauksista ja muista internetlähteistä.
Teoriaosuutta seuraa toiminnallinen osuus, jossa hyödynnettävä brändäysprosessi esitellään ja toteutetaan vaihe vaiheelta. Osana viisivaiheista brändäysprosessia suoritetaan laaja-alainen taustatutkimus, jonka kautta pyritään ymmärtämään brändin kohdetta eli opinnäytetyön tekijää, markkinoinnin ja viestinnän toimialaa sekä brändin kohderyhmää. Tutkimuksen kautta selvitetään, miten kyseisen toimialan työnhaussa on mahdollista erottua ja minkälaisia edellytyksiä toimiala sekä kohderyhmä asettavat alalle hakeutuvalle työntekijälle. Taustatutkimuksen tietoperustan kokoamisessa hyödynnetään syvähaastattelua, jonka kautta pyritään keräämään työelämälähtöisiä näkökulmia markkinointi- ja viestintäalaan sekä brändin kohderyhmään liittyen.
Taustatutkimuksella kerätyn ymmärryksen avulla luodaan brändistrategia, jota hyödynnetään visuaalisen identiteetin suunnittelussa. Tämän jälkeen toteutetaan identiteettiä konkreettisesti havainnollistavat kosketuspisteet, jonka jälkeen visuaalinen identiteetti esitellään kohderyhmän edustajille ja testataan sen onnistumista sille asetettujen tavoitteiden kautta. Työssä esiteltävä brändäysprosessi on toteutettu 17.2.2020 – 27.5.2020 välisenä aikana.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy kohderyhmälähtöinen työnhakua tukeva visuaalinen identiteetti, joka toimii oleellisena erottautumiskeinona nykyajan luovan alan työnhakijalle. Tekijän sekä kohderyhmän edustajien mielestä visuaalinen identiteetti on onnistunut ja työlle asetettu päätavoite täyttyy. Luotu visuaalinen identiteetti on ammattimainen, yhdenmukainen ja erottautuva.